Brugerinddragelse Job- og Aktivitetscenter Sydvest
Slutrapporten fra Job og Aktivitetscenter Sydvests gennembrudsprojekt om brugerinddragelse
Indhold
Gennembrudsprojektet har været gennemført i 2 forskellige grupper på 2 forskellige adresser, hvor der gives aktivitets- og samværstilbud til svagt fungerende brugere. En stor del af brugerne har store fysiske funktionsnedsættelser og har brug for hjælp til alt i dagligdagen. Mange af brugerne har ikke noget verbalt sprog.
Det er projektets overbevisning, at en forudsætning for brugerindflydelse er information om og synliggørelse af muligheder for indflydelse, hvad der foregår, og hvor og hvornår det foregår.
Øget brugerindflydelse er en proces, som pædagoger skal strukturere omkring brugerne. Ud fra dette har vi arbejdet med resultatmål omkring valg af aktiviteter og udvikling af morgensamlinger, hvor information og valg foregår.
Valg og brugerindflydelse kræver, at brugernes kommunikation bliver forstået og taget alvorligt. Et vigtigt resultat er, at vi har udviklet et redskab til afdækning af brugernes kommunikation.Konklusion
Det er projektets oplevelse, at kvantitative målinger godt kan bruges til at måle på det sociale arbejde og de bløde værdier på trods af personalets umiddelbare modstand mod daglige afkrydsningsskemaer.
Der erfares, at systematisk opsamling af resultater og synliggørelse i form af diagrammer giver de pædagogiske diskussioner et mere sagligt og fagligt fokus.
Gennem projektet er deltagerne blevet mindet om, at brugerne kan og vil mere, end personalet tror. Det er ofte personalets fantasi, der begrænser mulighederne. Vi har konstateret, at pædagogerne skal levere rammerne/strukturen, for at brugerne kan overskue at få indflydelse og mulighed for at komme til orde.
I forhold til måder at gøre det på, er det i projektet erfaret at PDSA-tests, hvor systematiske afprøvninger afgør, hvad der virker, er en dynamisk metode, hvor succeserne er synlige og motiverer til videreudvikling.
Projektet erfarer, at systematisk opsamling af resultater og synliggørelse i form af diagrammer giver de pædagogiske diskussioner et mere sagligt og fagligt fokus, men at arbejdet med grafer m.v. har været svært – da forudsætningerne for at bruge og udvikle graferne ikke var store.
Metode
Projektet baseret på gennembrudsmetoden ved brug af kvantitative spørgeskemaer til indhentning af data.