Socialpædagogerne
sl.dk Fagligt fokus Socialpæda­gogen Faglige selskaber Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Arbejde

Brugerinddragelse i dagtilbud for mennesker med udviklingshæmning

Viden om mennesker med funktionsnedsættelser, deres pårørende og personalet tænker om brugerinddragelse

Indhold

Dette inspirationshæfte er en del af et større udviklingsprojekt, som har til formål at udvikle og forankre metoder til brugerinddragelse i dagtilbud for mennesker med udviklingshæmning. Inspirationshæftet skal i den forbindelse fungere som den første del af det større projekt.

Formålet med hæftet har været at indsamle viden om, hvilke tanker brugere, pårørende og personale på dagtilbud gør sig i forhold til brugerinddragelse. Hæftet præsenterer således brugernes, de pårørendes og personalets ideer til, hvordan brugerinddragelsen kan blive styrket. Den viden, der præsenteres i dette hæfte, skal således fungere som en inspiration til det fortsatte arbejde med at afprøve forskellige metoder til brugerinddragelse på dagtilbud.

Inspirationshæftet beskæftiger sig med tre spørgsmål, som er:

  • Hvad er brugerinddragelse?
  • Hvordan og hvad inddrages brugerne i på dagtilbud?
  • Hvad påvirker brugerinddragelsen?

Konklusion

Undersøgelserne, som danner grundlag for dette inspirationshæfte, viser, at brugere i dagtilbud sjældent bliver inddraget i overordnede beslutninger. Nogle af brugerne giver udtryk for, at de inddrages tilstrækkeligt i beslutninger, mens andre brugere ønsker mere inddragelse.

Det fremhæves i inspirationshæftet, at dette netop illustrerer nogle af de barrierer, der kan være i forhold til at skabe brugerinddragelse i praksis. Brugere af det samme dagtilbud kan have meget forskellige forudsætninger for brugerinddragelse, hvilket tydeliggøres ved, at brugerne kan være visiteret efter forskellige paragraffer. I praksis betyder dette, at der på det samme dagtilbud kan være brugere, som ikke har noget verbalt sprog sammen med brugere, der verbalt er i stand til at give udtryk for ønsker og behov. På den baggrund fremhæves det i hæftet, at der er behov for at arbejde med meget forskellige metoder for at skabe mulighed for brugerinddragelse for de enkelte brugere.

Metode

Undersøgelserne, som danner grundlag for dette inspirationshæfte, er foretaget ved hjælp af seks gruppeinterview med brugere og to med personale fra dagtilbud. Der har ydermere været lavet to gruppeinterview med personale fra botilbud og to med pårørende. Derudover har repræsentanter for Udviklingshæmmedes Landsforening (ULF) deltaget i et gruppeinterview.

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Pernille Grünberger
  • Else Stenbak
Årstal
2003
Udgiver
Socialt Udviklingscenter SUS
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Lærebøger og værktøjer;

Brugerinddragelse i dagtilbud for mennesker med udviklingshæmning

Socialt Udviklingscenter SUS 2003
Lærebøger og værktøjer;

Brugerinddragelse på handicapområdet – Et nøglebegreb i velfærdssamfundets udvikling

Århus: Videnscenter for Bevægelseshandicap 2007
Lærebøger og værktøjer;

Kvalitetsudvikling og brugerinddragelse (i antologi: Handicap, kvalitetsudvikling og brugerinddragelse)

AKF Anvendt Kommunal Forskning 2003
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne www.sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000 vidensbank@sl.dk
Socialpædagogerns Vidensbank