Forebyggelse af kriminalitet blandt børn og unge – en metode- og implementeringsguide
Denne guide giver en detaljeret præsentation af en række metoder, som kan benyttes i forebyggelsesarbejdet af kriminalitet blandt børn og unge.
Indhold
Denne metode- og implementeringsguide synliggør det arbejde med forebyggelse af kriminalitet blandt børn og unge, som udføres rundt omkring i kommunerne. Guiden kan læses som en bred introduktion til udvalgte kommuners metodearbejde, men kapitlerne kan også læses hver for sig, hvis man har interesse i en bestemt metode. Metoderne der er beskrevet i denne guide er blevet udvalgt på baggrund af følgende vurderingskriterier:
- Der skal være tale om en velbeskrevet socialfaglig metode
- Der skal foreligge viden om virkningerne for målgruppen
- Metoden skal være veldefineret og afgrænset
Guiden gennemgår seks socialfaglige metoder:
- ”Familie med Hjerte” sigter på at give kommende førstegangsforældre adgang til støtte, råd og vejledning. Formålet er at sikre alle børn en tryg opvækst via tidlig og bred forebyggelse samt at understøtte opsporing og indsats i forhold til forældrepar med særlige behov.
- ”Mægling mellem unge” har til formål at hjælpe parterne i en konflikt med at finde en konstruktiv løsning via tredjepartsmægling. Mæglingen skal understøtte, at de unge selv kommer videre i et konstruktivt ungdomsliv.
- ”Socialrådgivere på skoler” er en ordning, som yder tidlig støtte til elever, som er genstand for en socialfaglig betinget bekymring. Metoden skal fremme dialogen mellem udsatte familier og skolerne; mellem udsatte familier og det sociale system og mellem skolerne og det sociale system.
- ”Forældre-rådslagning” har til hensigt at involvere forældre i arbejdet med de unge og dermed styrke forældrene i deres forældrerolle.
- ”Frivillige mentorer” er et tilbud som sigter på at støtte den unge gennem en længerevarende relation til en engageret voksen person. Mentorrelationen har som mål at styrke den unges trivsel og selvværd. Mentoren skal støtte og vejlede den unge samt fungere som rollemodel.
- ”Spydspidsen” tilbyder støtte og behandling til socialt marginaliserede unge, der ikke er skoleparate og som ofte har kriminalitets- og misbrugsadfærd. Støtten sker primært via formidling af og støtte til arbejdspraktik i almindelige virksomheder. Derudover tilbydes der individuelt tilpasset undervisning på 9. og 10. klasseniveau samt muligheden for at tage folkeskolens adgangseksamen.