Det kriminalitetsforebyggende arbejde i Ishøj Kommune 2012 - En evaluering af organisering og indsatser
Det er lykkedes Ishøj Kommune at organisere en kriminalitetsforebyggende indsats, hvor der på tværs af medarbejderkategorier er en høj grad af kendskab til hinandens arbejde og hvor både ledere og medarbejdere vurderer, at effekten er god. Læs mere om indsatsen i denne rapport.
Indhold
Formålet med denne evalueringen har været at identificere udviklingspotentialer i det kriminalitetsforebyggende arbejde i Ishøj Kommune samt vurdere, hvorledes den samlede indsats kan tilpasses den aktuelle økonomiske ramme, herunder at identificere eventuelle "huller" i det kriminalitetsforebyggende arbejde.
I Ishøj Kommune er der iværksat en række kriminalitetsforebyggende tiltag. Tiltagene er organiseret på forskellig vis, de er fordelt på de forskellige centre i kommunen, og de har både et proaktivt og reaktivt kriminalitetsforebyggende sigte.
Evalueringen har især fokuseret på:
- styrker og svagheder ved den måde, kommunen organiserer det kriminalitetsforebyggende arbejde på
- samspillet mellem de forskellige indsatser, initiativer og projekter i kommunen
- medarbejdere og lederes erfaringer med effekterne af de forskellige indsatser, initiativer og projekter i kommunen
- medarbejdere og lederes oplevelse og erfaringer med at imødekomme de opstillede mål med initiativer og aktiviteter, herunder barrierer og incitamenter herfor.
Evalueringen er gennemført foråret 2012.
Konklusion
Evalueringen viser følgende styrker i det kriminalitetsforebyggende arbejde i Ishøj Kommune:
- Langt de fleste ledere og medarbejdere inden for det kriminalitetsforebyggende arbejde er tilfredse med den grundlæggende organisering af det kriminalitetsforebyggende arbejde i kommunen.
- Der er, på tværs af medarbejderkategorier, en høj grad af kendskab til de forskellige indsatser på området og en fælles opfattelse af, hvordan man skal prioritere den kriminalitetsforebyggende indsats i kommunen.
- Ledere og medarbejdere vurderer, at effekten af de enkelte indsatser er god.
- Det er især det opsøgende gadeplansarbejde, der har en høj effekt, fordi det opdager/ser unge, som ingen andre ser.
Evalueringen peger samtidig på følgende svagheder:
- Der mangler ifølge medarbejdere og ledere nogle klare politiske mål for den kriminalitetsforebyggende indsats, som er direkte handlingsgivende for praksis.
- Der er en række barrierer, når det gælder forvaltning af tavshedspligten. Disse barriere ses især mellem skolerne og de enkelte initiativer, hvor den gensidige information er vigtig.
- En svaghed er også, at en stor del af de særlige initiativer er projektorienterede, baseret på eksterne midler og dermed tidsbegrænsede. Dette er en særlig udfordring, når de skal spille sammen med kommunens eksisterende egne finansierede aktiviteter og institutioner.
Evalueringen afsluttes med en række anbefalinger til en styrket kriminalitetsforebyggende indsats.
Metode
Foreliggende evaluering af det kriminalitetsforbyggende arbejde i Ishøj Kommune er udført for Ishøj Kommune, som også har finansieret undersøgelsen.
Evalueringen er baseret på dokumentstudier, der beskriver de enkelte indsatser, kvalitative interview og spørgeskemaundersøgelse. Derudover er der inddraget forskning og analyser på området, som har fokuseret på effekter samt organisering af den kriminalitetsforebyggende indsats.