Her for at blive
Få indblik i et bo- og integrationsprojekt for uledsagede flygtninge drenge i Viborg Kommune.
Indhold
I denne publikation kan du læse om integrationsprojektet Here2Stay, som er et tilbud for uledsagede flygtningebørn - primært unge drenge. Here2Stay fokuserer på trivsel, integration, beskæftigelse og bo-træning.
Denne rapport bygger på en evaluerende undersøgelse, som har forløbet hen over seks måneder.
De følgende punkter har været det primære fokus for evalueringen:
- Beskrivelse af fokusgruppen: uledsagede afghanske mindreårige i Danmark med fokus på flere af de tidligere Here2Stay beboeres egne livshistorier.
- Undersøgelse af fællestræk omkring, hvad de unge lærte af at være i Here2Stay. Hvad var godt, og hvad var mindre godt i drengenes øjne.
- Undersøgelse af de 24 tidligere beboeres nuværende situation efter udflytning fra projektet.
- Perspektivering til, hvordan erfaringer fra Here2Stay kan kvalificere praksis i kommende bo- og integrationsprojekter.
Formålet med undersøgelsen har været at kortlægge drengenes situationen seks måneder efter projektets afvikling samt at undersøge, hvad de unge selv mener at have fået ud af opholdet i Here2stay.
Evalueringen henvender sig primært til de aktører, som har arbejdet med Here2Stay og andre aktører, som arbejder i og omkring lignende bo- og integrationsprojekter.
Konklusion
Publikationen byder på forslag og anbefalinger, som bygger på erfaringerne fra Here2Stay-projektet. Anbefalingerne kan bruges til at kvalificere det videre arbejde med Here2Stay og andre lignende integrationsprojekter.
Det anbefales blandet andet at:
- Man vurderer hver enkelt af de unge, og tilrettelægger deres integrationsforløb ud fra denne vurdering. Dette skal sikre, at den unge ikke kommer i skole eller i andre integrationsprojekter, før han eller hun mentalt er klar til det.
- Man skal sørge for mere pædagogisk støtte til de unge, som ikke deler samme modersmål som de andre unge.
- Man yder mere hjælp og vejledning i forhold til studie- og jobmuligheder, da det er svært for de unge at vide, hvad der er realistisk i det danske samfund.
- Man tilpasser danskundervisningens niveau mere til den enkelte, så alle de unges holdes motiveret i timerne.
Metode
Publikationen er baseret på semistrukturerede interview med 13 af de 24 tidligere Here2stay-beboere.
Endvidere er der foretaget interviews og samtaler med projektets daværende leder, repræsentanter fra det pædagogiske personale og andre aktører i og omkring projekt Here2Stay.
Da formålet med rapporten har været at evaluere på de unges oplevelse af forløbet, så tages der udgangspunkt i deres udsagn som belæg for evalueringen.