Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Etniske minoriteter/flygtninge

Her for at blive

Få indblik i et bo- og integrationsprojekt for uledsagede flygtninge drenge i Viborg Kommune.

Indhold

I denne publikation kan du læse om integrationsprojektet Here2Stay, som er et tilbud for uledsagede flygtningebørn - primært unge drenge. Here2Stay fokuserer på trivsel, integration, beskæftigelse og bo-træning.

Denne rapport bygger på en evaluerende undersøgelse, som har forløbet hen over seks måneder.

De følgende punkter har været det primære fokus for evalueringen:   

  • Beskrivelse af fokusgruppen: uledsagede afghanske mindreårige i Danmark med fokus på flere af de tidligere Here2Stay beboeres egne livshistorier.
  • Undersøgelse af fællestræk omkring, hvad de unge lærte af at være i Here2Stay. Hvad var godt, og hvad var mindre godt i drengenes øjne.
  • Undersøgelse af de 24 tidligere beboeres nuværende situation efter udflytning fra projektet.
  • Perspektivering til, hvordan erfaringer fra Here2Stay kan kvalificere praksis i kommende bo- og integrationsprojekter.

Formålet med undersøgelsen har været at kortlægge drengenes situationen seks måneder efter projektets afvikling samt at undersøge, hvad de unge selv mener at have fået ud af opholdet i Here2stay.

Evalueringen henvender sig primært til de aktører, som har arbejdet med Here2Stay og andre aktører, som arbejder i og omkring lignende bo- og integrationsprojekter.

Konklusion

Publikationen byder på forslag og anbefalinger, som bygger på erfaringerne fra Here2Stay-projektet. Anbefalingerne kan bruges til at kvalificere det videre arbejde med Here2Stay og andre lignende integrationsprojekter.

Det anbefales blandet andet at:

  • Man vurderer hver enkelt af de unge, og tilrettelægger deres integrationsforløb ud fra denne vurdering. Dette skal sikre, at den unge ikke kommer i skole eller i andre integrationsprojekter, før han eller hun mentalt er klar til det.
  • Man skal sørge for mere pædagogisk støtte til de unge, som ikke deler samme modersmål som de andre unge.
  • Man yder mere hjælp og vejledning i forhold til studie- og jobmuligheder, da det er svært for de unge at vide, hvad der er realistisk i det danske samfund.
  • Man tilpasser danskundervisningens niveau mere til den enkelte, så alle de unges holdes motiveret i timerne. 

Metode

Publikationen er baseret på semistrukturerede interview med 13 af de 24 tidligere Here2stay-beboere.

Endvidere er der foretaget interviews og samtaler med projektets daværende leder, repræsentanter fra det pædagogiske personale og andre aktører i og omkring projekt Here2Stay.

Da formålet med rapporten har været at evaluere på de unges oplevelse af forløbet, så tages der udgangspunkt i deres udsagn som belæg for evalueringen.  

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Jonas Schneider Høgholm
Årstal
2015
Udgiver
Jysk Børneforsorg/Fredehjem, 40 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Børn og unge med flygtningebaggrund

Hans Reitzels Forlag, 140 sider 2012

Uledsagede mindreårige flygtninge - Modtagelse og indsats i kommunerne

Ankestyrelsen, 123 sider 2010

Uledsagede mindreårige asylansøgere med gadeorienteret adfærd - Syv oplæg fra Røde Kors-konferencen juni 2014

Røde Kors, 48 sider 2014
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank