Socialpædagogerne
sl.dk Fagligt fokus Socialpæda­gogen Faglige selskaber Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Etniske minoriteter/flygtninge

Børn og unge med flygtningebaggrund

Traumatiske oplevelser af krig, vold og forfølgelse påvirker børn, men ikke nødvendigvise på en entydig måde. Viden om børns oplevelser og mulige reaktioner er afgørende for enhver, der arbejder med flygtningebørn.

Indhold

”Børn og unge med flygtningebaggrund har som regel de samme ønsker og drømme som alle andre børn og unge i Danmark”. Citatet er afslutningen på en bog, hvor hovedformålet er at omsætte forskningsresultater til praktiske råd og vejledning til de professionelle omkring børn og unge med flygtningebaggrund.

Traumatiske oplevelser af krig, vold og forfølgelse må nødvendigvis påvirke børn og unge. Det er de voksne fagpersoners opgave sammen med forældrene at støtte og skabe optimale betingelser for børnene, så de trods alt kan få et godt liv. Bogens teoretiske grundantagelser er, at familier med flygtningebaggrund ikke betragtes som passive og hjælpeløse, men som ressourcefulde og aktivt handlende i forhold til deres egen situation.

Hvorfor er det så så svært, og hvor er det, at det går galt? Misforståelser og kommunikationsproblemer er ifølge bogen en af kilderne til problemer. Efter hvert af de otte kapitler findes praktiske anbefalinger, der matcher kapitlets teoretiske emne, og det er blandt andet her, forslag til løsninger kan hentes.

Et tankevækkende kapitel omhandler marginalisering og diskrimination. Uanset hvor i systemet man arbejder, om det er som tosprogslærer, i flygtningecentre, som lærer med blot et enkelt flygtningebarn i klassen, er det relevant indimellem at reflektere over egen praksis og holdning. Vi skal til stadighed holde os for øje ikke at årsagsforklare problemerne, men derimod tænke mere rummeligt og se løsninger i stedet.

Bogen kan varmt anbefales, ikke fordi den giver megen ny viden, men der er gode anbefalinger at hente på baggrund af de teoretiske forskningsresultater . Bogen henvender sig til fagpersoner, som i deres professionelle virke har berøring med børn, unge og familier med flygtningebaggrund.

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Edith Montgomery
  • Sidsel Linnet
Årstal
2012
Udgiver
Hans Reitzels Forlag, 140 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Procesevaluering af Sund for livet - En sundhedsintervention på Indvandrer Kvindecentret

Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk universitet, 44 sider 2016
Undersøgelser og evalueringer;

Arbejdsmarkedstilknytningen for flygtninge og indvandrere

Syddansk Universitetsforlag, 64 sider 2016
Undersøgelser og evalueringer;

Mental sundhed og trivsel i skolen hos unge flygtninge og indvandrere

OASIS Behandling og rådgivning for flygtninge, Københavns Universitet, 128 sider 2014
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne www.sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000 vidensbank@sl.dk
Socialpædagogerns Vidensbank