Socialpædagogerne
sl.dk Fagligt fokus Socialpæda­gogen Faglige selskaber Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Social udsathed

Inklusion og deltagelse af sårbare borgergrupper i samskabende arenaer

Sårbare borgere skal styrkes i at udvikle sig fra marginaliserede til ligeværdige deltagere i almene, frivillige fællesskaber

Indhold

I satspuljeaftalen for 2015-18 afsatte politikerne midler til at støtte partnerskaber mellem civilsamfundsorganisation og kommune, der havde fokus på at styrke sårbare borgeres inklusion og deltagelse i almene fællesskaber.

Tre partnerskaber fik del i midlerne. Alle tre havde det mål at skabe mulighed for, at de sårbare borgere kunne indtage nye roller i almene fællesskaber og deltage på lige fod med andre grupper af deltagere. I stedet for at skabe tilbud til specifikke målgrupper arbejdede de tre partnerskaber med at inkludere sårbare borgergrupper i fællesskaber med en mangfoldighed af deltagergrupper.

VIVE og Roskilde Universitet (RUC) har foretaget den eksterne evaluering af de tre partnerskaber og understøttet partnerskabernes løbende selvevaluering, som var et udviklingsmål i satspuljeinitiativet. Evalueringen har både resulteret i denne rapport og i et inspirationshæfte med de væsentligste pointer fra rapporten.

Konklusion

Evalueringen viser, at der i alle de tre partnerskaber er flere elementer, der er væsentlige for at motivere de sårbare borgergrupper til at deltage i almene frivillige fællesskaber:

  • At man kan være aktiv eller frivillig, både når man har overskud, når man har brug for støtte, når man har det skidt eller på anden måde oplever udfordringer. At det er accepteret både at kunne og ikke kunne og dermed at være ustabil i sin deltagelse.
  • At blive mødt som ligeværdigt menneske, der kan en masse – frem for som udsat eller syg – og opleve, at man kan bidrage med noget sammen med andre deltagere, der ikke skal ”tage sig af” andre.
  • Et miks af forskellige aktører. Det vil sige mange forskellige grupper af mennesker og ikke kun sårbare borgergrupper og professionelle omsorgspersoner.

På tværs af de tre partnerskaber er det især væsentligt, at de sårbare borgere kan skifte roller og være ”sårbare” i den ene sammenhæng og modtage støtte og være en aktiv bidragende ressource i en anden sammenhæng. Denne fleksibilitet er forskellig hos de tre partnerskaber.

Metode

Evalueringen bygger på VIVE og RUCs kvalitative dataindsamling, som består af indledende kortlægning med observationer, interview med deltagere i partnerskaberne samt kontinuerlig kvartalsvis dialog med nøglepersoner i partnerskaberne om erfaringer, læring, resultater og selvevaluering. Dertil kommer enkelte kvalitative interview med deltagere i slutningen af projektperioden.

Evalueringen bygger også på partnerskabernes egne indsamlede data, som de indsendte kvartalsvis til VIVE og RUC. Disse data består af logbøger over aktiviteter og deltagergrupper i aktiviteterne, refleksioner over læring, kvalitative interview med forskellige deltagergrupper, et spørgeskema til samtlige unge brugere af den kommunale socialpsykiatri i Roskilde Kommune og diverse bearbejdede dokumenter, såsom film, pjecer og lignende.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Helle Hygum Espersen
  • Linda Lundgaard Andersen
  • Anne Petersen
  • Leif Olsen
Årstal
2018
Udgiver
VIVE
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download

Se også

Læring og udvikling i pædagogisk praksis

Akademisk Forlag, 172 sider 2017

Rummelighed i praksis - Forudsætninger for gode inklusionsforløb på kommunale arbejdspladser

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 24 sider 2017

Strategi for nye alliancer

Strategi for nye alliancer, 24 sider 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne www.sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000 vidensbank@sl.dk
Socialpædagogerns Vidensbank