Socialpædagogerne
sl.dk Fagligt fokus Socialpæda­gogen Faglige selskaber Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Arbejdsmiljø

Rummelighed i praksis - Forudsætninger for gode inklusionsforløb på kommunale arbejdspladser

Hvordan sikrer man, at et inklusionsforløb er godt for både den inkluderede, de kommunale ledere og de medarbejdere, der er på arbejdspladsen? Det giver denne undersøgelse et bud på.

Indhold

Denne undersøgelse har til formål at fremme bedre inklusionsforløb på kommunale arbejdspladser. Dette starter ifølge kommunens politikere og direktion med en beslutning om rummelighed.

Et godt inklusionsforløb beskrives i undersøgelsen som et forløb, hvor følgende tre forhold er til stede:

  1. Inklusionsforløbet bidrager til, at den inkluderede nærmer sig arbejdsmarkedet, får et arbejde eller starter på en uddannelse
  2. Inklusionsforløbet har opbakning fra ledelsen og kollegerne på arbejdspladsen
  3. Inklusionsforløbet aflaster mere end det belaster inkluderede, ledere, kolleger og varetagelsen af opgaverne

Ifølge undersøgelsen må inklusionsforløbet implementeres som et samarbejde på flere forskellige niveauer. Det er centralt, at både den kommunale ledelse og politikere; jobcentre, HR-afdelinger og faglige organisationer; såvel som den lokale ledelse, TR og medarbejdere er engagerede i forløbet. På alle niveauer ligger der ifølge undersøgelsen en række opgaver, der skal løftes.

Konklusion

I undersøgelsen finder du en række pejlemærker, du kan gå ud fra i tilrettelæggelsen af det gode inklusionsforløb. Disse pejlemærker vedrører alle aktører i forløbet, og er derfor relevante for såvel den kommunale ledelse som medarbejdere og den inkluderede.

Metode

Undersøgelsen bygger på erfaringer fra ni arbejdspladser i tre kommuner valgt af KL og Forhandlingsfællesskabet på baggrund af deres praksis i forhold til inklusionsforløb. Kommunerne har derefter udpeget tre arbejdspladser hver.

Metodegrundlaget for undersøgelsen er 73 interviews med ledere, tillidsrepræsentanter, kolleger og de inkluderede.

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Helle Holt
  • Trine Jørgensen
Årstal
2017
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 24 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Et rummeligt arbejdsmarked – Et rummeligt uddannelsessystem

UdviklingsCenter for beskæftigelse på særlige vilkår 1999

Rummelighedens rammer – Ansættelsesmuligheder for personer med hjerneskade, sindslidelse eller udviklingshæmning

Socialforskningsinstituttet 2004

Socialpædagogik – Integration og inklusion i det moderne samfund

Gyldendal Akademisk, 351 sider 2005
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne www.sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000 vidensbank@sl.dk
Socialpædagogerns Vidensbank