Fremskudt sagsbehandling - En forebyggende indsats for mennesker med psykiske vanskeligheder
Socialstyrelsen har gennemført et projekt med fokus på at gøre erfaringer med at sikre en fremskudt sagsbehandling i mødet med mennesker med sindslidelser.
Indhold
Du kan i denne rapport læse om et projekt, der har haft til formål at udvikle metoder og organisatoriske modeller i forhold til at kunne iværksætte en fremskudt indsats, hvor borgere med sindslidelser bliver mødt, der hvor de er, fx i boligområder, uddannelsesinstitutioner, på gaden, i hjemmet etc.
Projektet har ønsket at sikre, at borgere med psykiske og sociale problemer, som har det svært med kontakten til de offentlige myndigheder, får den tilstrækkelige helhedsorienterede indsats, som de måtte have behov for.
Projektet har således søgt igennem udvikling af metoder og organisatoriske modeller at etablere en hurtig, fleksibel og let tilgængelig indgang til socialforvaltningen. Der er i projektet blevet arbejdet med to målgrupper:
- Særligt udsatte mennesker med psykiske vanskeligheder og sammensatte problemstillinger
- Yngre mennesker med begyndende psykiske vanskeligheder
I rapporten kan du læse alle de vigtigste dele af fremskudt sagsbehandling. Det præsenteres, hvad kerneelementerne i fremskudt sagsbehandling er, hvordan det har været organiseret i de fire projektkommuner, og hvad der kan forventes, at der kommer ud af det.
Konklusion
Evalueringen fra projektet konkluderer blandt andet at:- Indsatsen og opsporingen er iværksat hurtigere.
- Flere borgere modtager den nødvendige hjælp og støtte fra kommunen. Mere end halvdelen af de borgere, der har modtaget fremskudt sagsbehandling, trives bedre eller meget bedre efter, at de har påbegyndt et fremskudt sagsbehandlingsforløb.
- Det tværgående samarbejde er blevet styrket – både det interne samarbejde i forvaltningen og samarbejdet med eksterne samarbejdspartnere. Dette har bidraget til tidligere indsats og mere helhedsorienterede løsninger for borgerne.
- Borgerens egne mål og ønsker til samarbejdet med kommune og region er kommet tydeligere i centrum for indsatsen.
- Fremskudt sagsbehandling fører til økonomiske besparelser på både kommunalt og regionalt niveau.
Metode
Evalueringen er blandt andet baseret på interviews og fokusgruppeinterviews med de kommunale ledere, de fremskudte sagsbehandlere samt de relevante samarbejdspartnere.
De fremskudte sagsbehandlere og de enkelte borgere har desuden besvaret et elektronisk spørgeskema i forbindelse med opstart af fremskudt sagsbehandling, ved afslutningen af det gennemførte sagsforløb og tre måneder efter afslutningen af borgerens sagsforløb.