Ligebehandling af elever med handicap på erhvervsskoler
Institut for Menneskerettigheder har kortlagt gruppen af elever med handicap på erhvervsuddannelserne og set på rammerne for ligebehandling.Institut for Menneskerettigheder har kortlagt gruppen af elever med handicap på erhvervsuddannelserne og set på rammerne for ligebehandling.
Indhold
Institut for Menneskerettigheder har kortlagt gruppen af elever med handicap på erhvervsuddannelserne og set på rammerne for ligebehandling. I rapporten er elevernes mulighed for at få praktikplads og deres mønstre i forhold til frafald og gennemførelse blevet undersøgt. Derudover er det blevet undersøgt, hvordan retten til inklusion og ligebehandling er beskyttet i de gældende regelsæt, der regulerer erhvervsuddannelserne.
Konklusion
- Undersøgelsen slår fast, at både skole- og praktikperioder på erhvervsuddannelserne mangler fleksibilitet og bedre støtte for den forholdsvis store andel af elever, der har et handicap. Den manglende fleksibilitet kommer blandt andet til udtryk ved, at det reelt ikke er muligt at tage skoleforløb på nedsat tid. Det er heller ikke muligt at blive kompenseret, hvis det lykkes for den enkelte elev at indgå aftale med en praktikplads om at tage praktikforløbet på nedsat tid.
- Analyserne viser også, at elever med handicap frafalder i langt højere grad end deres klassekammerater uden handicap. Mens 51% af elever med handicap falder fra deres uddannelse inden for fire år, så gælder det kun 37% af elever uden handicap.
- Undersøgelsen viser også, at netop det at komme i praktik i en virksomhed har større betydning for beskæftigelseschancen for elever med handicap, end for elever uden.
Metode
Analysen er lavet på baggrund af et større datamateriale om elever, der er indskrevet på erhvervsskolerne i 2011-2017, og registerdata fra Danmarks Statistik.