Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Socialpædagogisk støtte

§ 111-planer – et godt redskab i indsatsen over for voksne med nedsat funktionsevne?

Undersøgelser og evaluering af arbejdet med handleplanen

Indhold

Denne rapport er udarbejdet af PLS Rambøll Management og er en del af et større evalueringsprogram, som Socialministeriet satte i værk i perioden 1999-2001 på det sociale område. Evalueringsprogrammet skal, ved at udpege de hensigtsmæssige socialpolitiske tiltag, støtte op om regeringens fremtidige socialpolitiske initiativer. Denne evaluerings hovedformål er:

  • At kortlægge omfanget og karakteren af § 111-planer
  • At afdække hvilken rolle og funktion § 111-planerne har i både forvaltningsarbejdet og i det pædagogiske personales daglige arbejde.
  • At vurdere hvilken betydning planerne har for samarbejdet mellem borger og medarbejderne.

Konklusion

Evalueringen viste, at der var stor variation i forhold til forståelsen af, hvad en § 111-plan er. På den baggrund blev § 111-planen defineret ud fra fire centrale formål, som er beskrevet i serviceloven.

  • Planerne skal øge den enkelte brugers inddragelse og styrke borgerens selvbestemmelse.
  • Planen skal sikre, at indsatsen tilrettelægges individuelt med udgangspunkt i borgerens ønsker, behov og livssituation.
  • Planen skal styrke koordineringen mellem de forskellige aktører og gøre indsatsen helhedsorienteret i samarbejdet om den enkelte borger.
  • Planerne skal styrke borgerens retssikkerhed ved at øge kontrollen og kvaliteten af det sociale område.

På baggrund af ovenstående definitioner af en § 111-plans formål, konkluderes det, at der er tre forskellige måder, hvorpå planen kan forstås, idet planen enten kan betragtes som et koordineringsredskab, en samarbejdsaftale eller et kvalitetsdokument.

Evalueringen konkluderer, at arbejdet med planerne i høj grad må siges at variere, hvilket tyder på, at loven nogle steder er langt fra implementeret.

Metode

Spørgeskemaundersøgelser, caseundersøgelser, workshop, fokusgruppeinterview.
Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Tine Andersen
  • Leif Laszlo
  • Steffen Bohni Nielsen
Årstal
2001
Udgiver
Socialministeriet
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

§ 111-planer – et godt redskab i indsatsen over for voksne med nedsat funktionsevne?

Socialministeriet 2001
Lærebøger og værktøjer;

Brugerinddragelse i dagtilbud for mennesker med udviklingshæmning

Socialt Udviklingscenter SUS 2003
Lærebøger og værktøjer;

Brugerinddragelse på handicapområdet – Et nøglebegreb i velfærdssamfundets udvikling

Århus: Videnscenter for Bevægelseshandicap 2007
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank