Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Selvbestemmelse

Pædagogisk metode til at øge selvbestemmelse

Bredballe Bofællesskab har arbejdet med selvbestemmelse over en længere årrække, og dette er en opsamlende guide på baggrund af flere års erfaringer.

Indhold

Bredballe Bofællesskaber har siden opstarten i 1985 forsøgt at sikre den enkelte beboer så høj grad af selvbestemmelse som overhovedet muligt. Alle beboere på stedet har en betydelig og varig nedsat funktionsevne, men har derudover hver deres individuelle behov, som enhver omsorg og pleje og socialpædagogisk støtte tager udgangspunkt i.

Via Gennembrudsmetoden er projektets fokus at finde frem til det, der er mest betydningsfuldt for, at den enkelte selv kan bestemme. Projektet har været styret af Kvalitetsafdelingen i Århus Amt

Formålet med denne guide er at beskrive de metoder, der er anvendt i projektet, så de kan anvendes af andre, som ønsker at arbejde med selvbestemmelse. Nærværende materiale indeholder derfor både erfaringer fra Bredballe Bofællesskaber og en guide, som beskriver, hvordan og med hvilke midler der kan arbejdes for at øge den enkeltes selvbestemmelse.

Konklusion

I forbindelse projektet er der satset på at bevidstgøre den enkelte beboer, så vedkommende får en forståelse for, hvornår beslutninger er truffet på baggrund af brugerindflydelse, brugerinddragelse eller selvbestemmelse. Det har i få tilfælde givet anledning til frustrationer, men også til en erkendelse af at hjælp til at beslutte godt kan være en frihed og ikke kun en begrænsning. Guiden giver bl.a. følgende råd til brugerindflydelse, brugerinddragelse og selvbestemmelse i det socialpædagogiske arbejde:

  • Det er vigtigt at anvende den viden, der findes om beboeren. Kan beboeren f.eks. ikke anvende mere end en sansekanal ad gangen, skal interviewet tilrettelægges, så man enten anvender auditive eller visuelle støttesystemer
  • Der skal afsættes god tid til, at beboeren kan tænke og svare
  • Beboeren kan være farvet af dagens tidligere hændelser, og i dette tilfælde kan man blive nødt til at vente til senere samme dag eller dagen efter.

Metode

Projektet er gennemført efter Gennembrudsmetoden, hvor praktikere arbejder med at forbedre kvaliteten på baggrund af anerkendt viden indenfor området. Netværkssamarbejdet følger en stram struktureret arbejdsform og tidsplan. Derudover er data fremkommet ved brug af spørgeskemaundersøgelse og kvalitative interviews.

Forløbet i projektet er modelleret efter en tretrinsraket med brug af orienteringsmøder, kursusdage og udarbejdelse af handleplaner med beskrivelse af den pædagogiske metode til at optimere den enkeltes forudsætninger for at italesætte ønsker om selvbestemmelse.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Lise-Lotte (red.) Mikkelsen
Årstal
2006
Udgiver
Amtsrådsforeningen, 15 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Lærebøger og værktøjer;

Brugerinddragelse på handicapområdet – Et nøglebegreb i velfærdssamfundets udvikling

Århus: Videnscenter for Bevægelseshandicap 2007
Undersøgelser og evalueringer;

Det handicappede samfund - om brugerinddragelse og medborgerskab

Forlaget Systime 1999
Lærebøger og værktøjer;

Brugerinddragelse i dagtilbud for mennesker med udviklingshæmning

Socialt Udviklingscenter SUS 2003
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank