Pædagogisk metode til at øge selvbestemmelse
Bredballe Bofællesskab har arbejdet med selvbestemmelse over en længere årrække, og dette er en opsamlende guide på baggrund af flere års erfaringer.
Indhold
Bredballe Bofællesskaber har siden opstarten i 1985 forsøgt at sikre den enkelte beboer så høj grad af selvbestemmelse som overhovedet muligt. Alle beboere på stedet har en betydelig og varig nedsat funktionsevne, men har derudover hver deres individuelle behov, som enhver omsorg og pleje og socialpædagogisk støtte tager udgangspunkt i.
Via Gennembrudsmetoden er projektets fokus at finde frem til det, der er mest betydningsfuldt for, at den enkelte selv kan bestemme. Projektet har været styret af Kvalitetsafdelingen i Århus Amt
Formålet med denne guide er at beskrive de metoder, der er anvendt i projektet, så de kan anvendes af andre, som ønsker at arbejde med selvbestemmelse. Nærværende materiale indeholder derfor både erfaringer fra Bredballe Bofællesskaber og en guide, som beskriver, hvordan og med hvilke midler der kan arbejdes for at øge den enkeltes selvbestemmelse.
Konklusion
I forbindelse projektet er der satset på at bevidstgøre den enkelte beboer, så vedkommende får en forståelse for, hvornår beslutninger er truffet på baggrund af brugerindflydelse, brugerinddragelse eller selvbestemmelse. Det har i få tilfælde givet anledning til frustrationer, men også til en erkendelse af at hjælp til at beslutte godt kan være en frihed og ikke kun en begrænsning. Guiden giver bl.a. følgende råd til brugerindflydelse, brugerinddragelse og selvbestemmelse i det socialpædagogiske arbejde:
- Det er vigtigt at anvende den viden, der findes om beboeren. Kan beboeren f.eks. ikke anvende mere end en sansekanal ad gangen, skal interviewet tilrettelægges, så man enten anvender auditive eller visuelle støttesystemer
- Der skal afsættes god tid til, at beboeren kan tænke og svare
- Beboeren kan være farvet af dagens tidligere hændelser, og i dette tilfælde kan man blive nødt til at vente til senere samme dag eller dagen efter.
Metode
Projektet er gennemført efter Gennembrudsmetoden, hvor praktikere arbejder med at forbedre kvaliteten på baggrund af anerkendt viden indenfor området. Netværkssamarbejdet følger en stram struktureret arbejdsform og tidsplan. Derudover er data fremkommet ved brug af spørgeskemaundersøgelse og kvalitative interviews.
Forløbet i projektet er modelleret efter en tretrinsraket med brug af orienteringsmøder, kursusdage og udarbejdelse af handleplaner med beskrivelse af den pædagogiske metode til at optimere den enkeltes forudsætninger for at italesætte ønsker om selvbestemmelse.