Brugerne har ordet - Resultater fra brugertilfredshedsundersøgelsen på Center for Døves bo- og dagtilbud samt støttecentertilbud
Afdækning af brugernes tilfredshed med bo- og dagtilbud samt støttecentertilbud på Center for Døve.
Indhold
Det Pædagogiske- og Sundhedsfaglige Område (PSO) på Center for Døve har bo- og dagtilbud samt støttecentertilbud til døve og døvblinde brugere med en meget stor variation og kombination af yderligere funktionsnedsættelser. Selve processen omkring undersøgelsen og dens gennemførelse blev påbegyndt i 2010. Dataindsamlingen blev foretaget i begyndelsen af 2011.
Formålet med undersøgelsen har været at afdække brugernes tilfredshed med de bo- og dagtilbud samt støttecentertilbud, de modtager på Center for Døve. Generelt styrkes dialogen ved at inddrage den enkelte bruger, og dialogen danner således grundlag for, at Center for Døves døgn- og dagtilbud samt støttecentertilbud er åbne, fleksible og i overensstemmelse med brugernes ønsker og behov. Brugernes oplevelser og vurderinger bliver med undersøgelsen derfor udgangspunkt for at udvikle tilbuddenes indhold og kvalitet.
Rapporten for brugerundersøgelsen er opdelt, beskriver undersøgelsens samlede hovedresultater samt resultaterne for henholdsvis botilbud, dagtilbud og støttecentrene.
Konklusion
Tilfredshedsundersøgelsen er inddelt efter emnerne:
General tilfredshed
Brugerne er generelt meget tilfredse med de tilbud, som de modtager på Center for Døve. 84 % har således svaret, at de kan lide at komme i deres tilbud, og yderligere 13 % har svaret ”både og”. Tilfredsheden er højst blandt de ældre brugere og lavere blandt de yngre brugere.
Kommunikation
Generelt giver brugerne udtryk for, at det er lettere at forstå og blive forstået af døve medarbejdere, der har tegnsprog som modersmål end af hørende medarbejdere, der har tegnsprog som fremmedsprog. Der tegner sig endvidere et billede af, at nyansatte hørende medarbejdere, der endnu ikke har haft mulighed for at lære tegnsprog, er sværere at kommunikere med end medarbejdere, der har været på arbejdspladsen i mange år.
Indflydelse på eget liv
Generelt vil over halvdelen (56 %) af brugerne på tværs af de forskellige tilbud gerne være med til at bestemme mere. Der er dog også en gruppe på 25 %, der ikke ønsker større indflydelse og er tilfredse med den indflydelse, de har. Det drejer sig typisk om brugere, der har behov for faste rammer og en for dem kendt hverdag.
Personale
Generelt er brugerne i stort omfang meget trygge og meget tilfredse med personalet. Langt størstedelen af ’Ja-svarene’ til spørgsmålene i dette tema ligger mellem 80–88 %.
Metode
Selve undersøgelsen bestod af en anonym spørgeskemaundersøgelse, hvor besvarelserne blev indsamlet ved hjælp af personlige, kvantitative interview af brugerne. Alle brugere fik tilbud om at deltage i undersøgelsen. Tegnsprogede interviewere arbejdede sammen to og to om hvert interview. Center for Døves Kompetencecenter har haft hovedansvaret for at gennemføre brugertilfredshedsundersøgelsen i et nært samarbejde med PSO (Det Pædagogiske- og Sundhedsfaglige Område). Udvikling af en ny metode gjorde det muligt for alle brugere at deltage i undersøgelsen.