Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Samfundsdeltagelse

Psykologiske problemstillinger hos døvblindblevne - En artikelserie

Næsten alle døvblindblevne har en fremadskridende syns- og/eller hørenedsættelse, hvilket betyder, at de gentagne gange i deres liv oplever en forringelse af deres funktionsevne. Denne forringelse medfører ofte problemer i form af identitetskriser, nedtrykthed, angst, stress med mere.

Indhold

Du kan i denne artikelsamling læse om en række af de psykologiske og psykosociale aspekter, som oftest er en følge af erhvervet døvblindhed. I artiklerne har en række eksperter givet hver deres bidrag i form af en beskrivelse af de problemer, de oplever hos døvblindblevne set fra deres perspektiv.

Perspektiverne er alle forskellige, og du kan således læse om blandt andet en læge, en psykolog og en socionoms perspektiv. Artikelsamlingen indeholder artiklerne:

  • Identitetsproblemer i forlængelse af diagnosen Usher syndrom og erhvervet døvblindhed (Ilene Miner, USA)

  • At møde personen der hvor personen er – døvblindekonsulentens rolle i forbindelse med psykiske kriser (Anette Rud Jørgensen, Danmark)

  • Tankerne former vores liv – om erhvervet døvblindhed og psykisk sygdom (Hege Saltnes, Norge)

  • Døvblinde og stress (Tove Geert Larsen og Bo Skarum Sørensen, Danmark)

  • Vejledning i et gestaltterapeutisk perspektiv (Gunilla Henningsen Rönnblom og Hanna Taranger, Norge)

  • Identitets- og livsændringer (Bente Enggrav, Norge)

  • At modtage diagnosen – set fra et konsulentperspektiv (Interview med Bente Ramsing, Danmark)

  • Liv i forandring (Svend Andersen, Danmark)

  • Det er kemien, der er det vigtigste (Interview med Bente Simonsen, Danmark)

  • Når Ali bliver blind – om kulturmødet og handicap (Lykke Jensen, Danmark)

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Lis Just
  • Red.
Årstal
2008
Udgiver
Videnscentret for Døvblindblevne, 60 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Lærebøger og værktøjer;

Psykologiske problemstillinger hos døvblindblevne - En artikelserie

Videnscentret for Døvblindblevne, 60 sider 2008
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Musik som improvisation med elever med medfødt døvblindhed

2006
Undersøgelser og evalueringer;

Ferie, ledsagelse og fritidsaktiviteter for voksne med funktionsnedsættelse

Socialpædagogernes Landsforbund, 3 sider 2014
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank