Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Retsstilling

Veje til reelt medborgerskab – En kortlægning af udviklingshæmmedes vilkår for selvbestemmelse og brugerinddragelse

Selvbestemmelse og medbestemmelse

Indhold

Denne publikation er en kortlægning af mennesker med udviklingshæmningers muligheder for reel selvbestemmelse og udøvelse af egne rettigheder.

Formålet er at skabe et beslutningsgrundlag for den fremtidige indsats for større inddragelse og selvbestemmelse blandt mennesker med udviklingshæmning.

Undersøgelsen viser, at der især er to uformelle barrierer, der står i vejen for udøvelsen af reelt medborgerskab:

  • Det første er normbaserede diskurser og reguleringer, som blandt andet giver sig til udtryk ved intensiv overtalelse eller ligefrem manipulation.
  • Det andet er, at selvbestemmelse i praksis er tæt knyttet til kompetence, det vil sige, at de professionelle ikke oplever mennesker med udviklingshæmninger som kompetente til at tage ansvar for eget liv.

I kortlægningen tegner der sig et billede af, at det pædagogiske personale oplever forvirring omkring rettighedsdiskussionen, og at der mangler konkret viden og metoder til formidling af rettighedsperspektivet til mennesker med udviklingshæmning.

Personalet oplever ydermere, at det er svært at afgive magt, og de føler, at de står i forskellige omsorgsdilemmaer, der besværliggør effektueringen af selvbestemmelsesretten.

Konklusion

Grundlæggende viser denne kortlægning, at hverdagen på botilbud for mennesker med udviklingshæmning, til trods for at institutionsbegrebet er afskaffet, i høj grad fortsat er præget af institutionstankegangen.

Det betyder, at mange mennesker med udviklingshæmning har og til stadighed oplever begrænsede muligheder for udøvelse af selvbestemmelsesretten. For manges vedkommende er der således tale om et formelt medborgerskab, og ikke et reelt medborgerskab.

Metode

Kortlægningens datagrundlag består af skriftligt materiale fra perioden 1998-2007, herunder blandt andet rapporter, undersøgelser, projekter samt ni kvalitative interviews med mennesker med udviklingshæmning.
Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Henriette Holmskov
  • Anne Skov
Årstal
2007
Udgiver
Handicapenheden, Servicestyrelsen, Center for Social Service
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Lærebøger og værktøjer;

Brugerinddragelse i dagtilbud for mennesker med udviklingshæmning

Socialt Udviklingscenter SUS 2003
Lærebøger og værktøjer;

Brugerinddragelse på handicapområdet – Et nøglebegreb i velfærdssamfundets udvikling

Århus: Videnscenter for Bevægelseshandicap 2007
Lærebøger og værktøjer;

Voksne med udviklingshæmning

Socialstyrelsen 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank