Veje til reelt medborgerskab – En kortlægning af udviklingshæmmedes vilkår for selvbestemmelse og brugerinddragelse
Selvbestemmelse og medbestemmelse
Indhold
Denne publikation er en kortlægning af mennesker med udviklingshæmningers muligheder for reel selvbestemmelse og udøvelse af egne rettigheder.
Formålet er at skabe et beslutningsgrundlag for den fremtidige indsats for større inddragelse og selvbestemmelse blandt mennesker med udviklingshæmning.
Undersøgelsen viser, at der især er to uformelle barrierer, der står i vejen for udøvelsen af reelt medborgerskab:
- Det første er normbaserede diskurser og reguleringer, som blandt andet giver sig til udtryk ved intensiv overtalelse eller ligefrem manipulation.
- Det andet er, at selvbestemmelse i praksis er tæt knyttet til kompetence, det vil sige, at de professionelle ikke oplever mennesker med udviklingshæmninger som kompetente til at tage ansvar for eget liv.
I kortlægningen tegner der sig et billede af, at det pædagogiske personale oplever forvirring omkring rettighedsdiskussionen, og at der mangler konkret viden og metoder til formidling af rettighedsperspektivet til mennesker med udviklingshæmning.
Personalet oplever ydermere, at det er svært at afgive magt, og de føler, at de står i forskellige omsorgsdilemmaer, der besværliggør effektueringen af selvbestemmelsesretten.Konklusion
Grundlæggende viser denne kortlægning, at hverdagen på botilbud for mennesker med udviklingshæmning, til trods for at institutionsbegrebet er afskaffet, i høj grad fortsat er præget af institutionstankegangen.
Det betyder, at mange mennesker med udviklingshæmning har og til stadighed oplever begrænsede muligheder for udøvelse af selvbestemmelsesretten. For manges vedkommende er der således tale om et formelt medborgerskab, og ikke et reelt medborgerskab.