Digital sikkerhed for mennesker med kognitive funktionsnedsættelser
Hvilke udfordringer møder mennesker med kognitive funktionsnedsættelser i deres færden på nettet, og hvad kan der gøres for at skabe digital sikkerhed for denne gruppe?
Indhold
Gennem de senere år har der været fokus på, at børn og unge er særligt udsatte på nettet. Det gælder også mennesker med funktionsnedsættelser. Derfor er det nødvendigt at sætte fokus på digital sikkerhed. I 2018 gennemførte Socialt Udviklingscenter SUS en landsdækkende undersøgelsen på 90 sociale tilbud om de særlige problematikker og risici, der kan opstå, når mennesker med kognitive funktionsnedsættelser færdes på nettet.
Denne pjece beskriver resultaterne af kortlægningen – herunder erfaringer med målgruppens brug af internettet, og hvad der gør dem sårbare overfor krænkelser og overgreb. Pjecen kommer også med anbefalinger til, hvordan pædagogisk personale kan være med til at forebygge og håndtere krænkelser og overgreb.
Formålet er at skabe opmærksomhed på de risici, der er, når mennesker med kognitive funktionsnedsættelser bruger nettet. Og at inspirere fagprofessionelle til at være på forkant med udfordringerne, så borgerne kan færdes sikkert på nettet.