Det gælder om at rydde sten af vejen - Undervisning af kursister med særlige undervisningsbehov i danskuddannelser og i samarbejde med specialundervisning
Denne publikation handler om danskundervisning af kursister med anden etnisk baggrund med specifikke indlæringsforudsætninger og særlige undervisningsbehov. Formålet med publikationen er at indsamle erfaringer og viden, som kan være med til at styrke og effektivisere uddannelses- og integrationsindsatsen overfor målgruppen.
Indhold
Indholdet i de enkelte kapitler er bestemt ud fra gennemlæsning og analyse af den information, som er blevet indsamlet i forbindelse med udarbejdelsen af publikationen. Kapitlerne er skrevet sådan, at de kan læses hver for sig og ikke nødvendigvis i rækkefølge. Publikationen indeholder følgende kapitler:
- "Status og udfordringer". I dette kapitel gøres der status over den hidtidige indsats på området ved at se nærmere på, hvilke udfordringer der går igen i indberetningerne. Kapitlet ser blandt andet på, om kursisterne kan nå at færdiggøre deres uddannelse inden for den fastlagte tid, om der er relevante tilbud overalt i landet og hvad der skal til for, at kursisterne får adgang til arbejdsmarkedet. Kapitlet beskriver desuden, hvem der har ansvar for hvilke områder. Til sidst opsamles udfordringer og udviklingsbehov i en række udviklingsanbefalinger med henblik på at skabe et bedre undervisningstilbud.
- "Målgruppen og udfordringen". Dette kapitel beskriver kursisterne. Kapitlet ser blandt andet nærmere på, hvem de udlændinge, der har særlige undervisningsbehov, er og hvor mange kursister med særlige undervisningsbehov der er.
- "Udredning og afdækning". Kapitlet giver svar på spørgsmål som; hvordan finder man ud af, hvad der er i vejen? Hvem skal samarbejde om udredning og afdækning? og hvilke test og testmaterialer bruges til hvad?
- "Indhold og aktiviteter". Dette kapitel handler om tilpasset temaundervisning, som retter sig mod den enkelte eller grupper af kursister og giver konkrete eksempler på temaer.
- "Mål og evaluering". I dette kapitel kan du læse om gode erfaringer i forhold til målsætning og evaluering. Kapitlet giver desuden indblik i konkrete pædagogiske redkaber og metoder.
- "Læringsrum og organisering - Herunder IT". Dette kapitel handler om udnyttelse og inddragelse af læringsrum, eksempelvis i forhold til hvad der bør være i et undervisningslokale bestemt ud fra kursistens særlige behov.
- "Testning og dispensationer". Dette kapitel giver indblik i, hvilke dispensationsmuligheder der findes i forhold til testning og prøver.
- "Afklaringsforløb og udslusning til arbejdsmarkedet". Dette kapitel sætter fokus på nødvendigheden af en målrettet afklaring af ressourcer og kompetencer. I kapitlet kan du blandt andet læse om de forskellige aktørers roller i forbindelse med udslusning af en kursist.
- "Samarbejde, tværfaglighed og organisatoriske rammer". Dette kapitel svarer for eksempel på, hvorfor det er vigtigt med et tværfagligt samarbejde om målgruppen og videreformidler gode erfaringer med samarbejdsmodeller.
- "Ordblindhed og tosprogede". Dette kapitel har særligt fokus på ordblindhed blandt tosprogede og gør status over området og de udfordringer, der er indenfor området.
- "Lovgivning, standarder og rettigheder". Dette kapitel giver et indblik i de lovgivninger, som kursisten er omfattet af, hvilke rettigheder kursisten har og hvilke klagemuligheder, der findes.
- "Faglige visioner og pædagogiske udviklingsmuligheder". Dette kapitel handler om det område, som skabes i mødet mellem dansk som andetsprog og voksenspecialpædagogik og de udviklingsmuligheder, der ligger heri.
Metode
Publikationens informationer er primært indsamlet fra følgende typer kilder:
- Indledende rundspørge til samtlige udbydere af danskuddannelse og voksenspecialskoler om deres indsatser og erfaringer.
- Enkeltinterviews med en række udvalgte lærere.
- Interviews med ledere og vejledere på udvalgte sprogcentre og voksenspecialskoler.