Undervisning i menneskerettigheder på pædagoguddannelsen
I denne rapport præsenterer Institut for Menneskerettigheder deres undersøgelse af, hvordan og i hvilket omfang menneskerettigheder, herunder ikke-diskrimination og ligebehandling, indgår i curriculum og undervisningen på pædagoguddannelsen.
Indhold
Socialpædagoger er myndighedspersoner, der gennem deres arbejde er med til at sikre og efterleve menneskerettighederne. Uddannelse i de menneskeretlige principper, samt relevante regler og retningslinjer på det pædagogiske område, er en forudsætning for at dette kan efterleves i praksis.
Formålet med nærværende rapport er at skabe grundlag for, at uddannelsesansvarlige i stat, kommuner og på professionshøjskolerne kan diskutere, i hvilket omfang undervisning i menneskerettigheder på pædagoguddannelsen er tilstrækkelig eller bør styrkes. Dette gøres ved at undersøge hvordan menneskerettigheder er indarbejdet i uddannelsens curricula herunder danske love, bekendtgørelser og studieordninger for pædagoguddannelsen. Desuden undersøges hvorvidt menneskerettigheder inddrages i undervisningspraksis på uddannelsen fx undervisers fortolkning af det officielle curriculum og behandling af menneskerettigheder i undervisningen.
Rapporten indledes med et kort resume hvorefter fire anbefalinger til hvordan undervisning i menneskerettigheder kan styrkes præsenteres og begrundes. Derefter følger 5 hovedkapitler:
- Indledning: Her præsenteres baggrunden for undersøgelsen, den eksisterende viden på området, en begrebsafklaring og datagrundlaget.
- International og regional menneskeretlig ramme: I dette kapitel behandles de konventioner og erklæringer i forbindelse med uddannelsesområdet, som Danmark har tilsluttet sig i regi af FN og Europarådet. I forlængelse heraf gives konkrete anbefalinger til Danmark på uddannelsesområdet.
- Menneskerettigheder i uddannelsens curriculum: Her kortlægges hvordan ligebehandling og menneskerettigheder indgår i det officielle curriculum for pædagoguddannelsen.
- Menneskerettigheder i pædagoguddannelsens undervisningspraksis: Dette kapitel giver eksempler på hvordan undervisere fortolker curriculum og hvordan undervisning i menneskerettigheder foregår i praksis.
- Sammenfatning af rapportens hovedkonklusioner
Konklusion
Institut for Menneskerettigheder peger bl.a. på at:
- Viden om konventioner er til stede i uddannelsens grundfaglighedsdel og specialiseringsdel. Fokus på pædagogens juridiske forpligtelser er dog ikke systematisk forankret i undervisningen.
- Undervisning i ikke-diskrimination og ligebehandlingsforpligtelser kan styrkes.
- Pædagoguddannelsens curriculum forpligter til undervisning i ligestilling og lighed.
- Begrebet lighed sættes i relation til social mobilitet, der ikke direkte relaterer sig til menneskeretlige principper om ikke-diskrimination og ligeværd.
- Ligestilling kobles, i curriculum, til kønsligestilling, kønsidentitet og seksuel orientering - ikke til etnicitet, religion, tro, alder og handicap.
- Underviserne føler sig fagligt kompetente til at varetage værdimæssige og idéhistorieske diskussioner med de styrende. De oplever ikke i samme grad at være rustet til at inddrage menneskerettigheder som juridiske forpligtelser og national lovgivning. Der er således et behov for at styrke kendskabet til menneskeretlige forpligtelser i relation til konkret pædagogisk praksis.
- FN's Børnekonventionen er i et vist omfang inddraget i undervisningen hvorimod kompetencer inden for børn, unge og voksne med særlige behov mangler.
- Undervisningen i menneskerettigheder er i nogen grad værdibårne diskussioner hvorved de juridiske forpligtelser, menneskerettighederne består af, sjældent inddrages. Det kan medføre manglende kompetencer til at varetage det myndighedsansvar pædagogen står med.
Metode
Undersøgelsen bygger på en gennemgang af de internationale ramme for undervisning i menneskerettigheder, en kortlægning af pædagoguddannelsens curriculum og af udvalgte undervisningsplaner samt gruppeinterviews med undervisere på fire ud af seks af landets professionshøjskoler, der udbyder professionsbacheloruddannelsen som pædagog.