Udsatte børn og unge - En grundbog
Vores viden om udsatte børn og unge trækker på et vidt forgrenet forsknings- og praksisfelt med tilknytninger både til det psykologiske, det psykiatriske, det sundhedsvidenskabelige og det samfundsvidenskabelige område. Det kan derfor være svært at få klarhed over, hvilke børn og unge der egentlig er tale om, hvordan udsathed viser sig, og hvilken betydning det har at være udsat for de pågældende børns og unges liv.
Indhold
I denne bog præsenteres du for forskellige dominerende teoretiske perspektiver, temaer og udfordringer fra praksis knyttet til udsathed.
Bogen inddrager desuden de udsatte børn og unges egne forståelser og perspektiver af begrebet udsathed.
Bogen er således bygget op omkring fire tematiske tilgange:
- At identificere videnskabelige discipliner og teoretiske forståelser af begrebet udsatte børn og unge
- At indkredse faglige temaer og problemstillinger, der forbindes med udsathed
- At indfange praksisfeltets forståelser og indsatsformer i forhold til udsathed, børn og unge
- At inddrage børnenes og de unges egne perspektiver på at være i en udsat situation
Bogen henvender sig både til studerende og praktikere inden for det socialpædagogiske område, der beskæftiger sig med udsatte børn og unge.