Styrk voksnes vedholdenhed – inspiration til lærere
Arbejder du med at undervise voksne på kurser eller lignende? Har du oplevet problemer i fastholdelsen af de voksne? Læs med her i EVA’s undersøgelse.
Indhold
Denne undersøgelse har til formål at bidrage til udviklingen af underviseres viden om voksenpædagogik og didaktik, og dermed have en positiv virkning på deltagernes læring og fremmøde. Kataloget giver en indsigt i, hvordan undervisere kan arbejde med at styrke vedholdenheden ved for eksempel at gå i dialog om deltagernes mål og læringsbehov, samt ved at synliggøre deltagernes progression.
Kataloget er bygget op om følgende tre områder:
- Sæt individuelle mål
I denne del finder du konkrete idéer til at arbejde med deltagernes individuelle mål og deres tilgang til læring. - Brug evaluering og feedback
Her kan du læse om, hvordan deltagerne kan arbejde med selvevaluering i forhold til de faglige mål samt refleksion og progression. - Arbejd med undervisningsdifferentiering
Her er differentiering central i arbejdet med fastholdelsen af deltagerne.
I kataloget er der givet eksempler på alle tre områder, ligesom at du kan læse om en undervisers metoder til at fastholde sine deltagere gennem synliggøring af læring.
I forhold til at komme i gang med at arbejde på vedholdenheden foreslår kataloget følgende fem idéer:
- Arbejd sammen
- Vælg de bedste idéer
- Start i det små
- Giv sparring
- Vær tålmodige
Til sidst i kataloget finder du konkrete opgaver både til at lave i fælles dialog og i grupper eller par.