Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

Socialpædagogen - identitet og faglighed

Bogens formål er at identificere socialpædagogisk identitet og faglighed. Målet er at skabe viden om socialpædagogers egen forståelse af deres arbejde, rolle og funktion. Viden om de mål, de selv sætter for deres arbejde, og hvordan de skaber mening i deres arbejde.

Indhold

Bogen bygger på forfatterens ph.d.-afhandling, hvor der er gennemført en undersøgelse af socialpædagogers konstruktion af socialpædagogik i praksis på forsorgshjem. Endvidere er der undersøgt, hvordan socialpædagogers konstruktion af socialpædagogik i praksis afgrænser sig i forhold til en socialpolitisk diskurs.

Endvidere er der undersøgt, hvilken betydning forskydningen i den socialpolitiske problem- og løsningsforståelse mod en mere arbejdsmarkedspolitisk logik har haft for socialpædagogisk arbejde med de mest udsatte grupper, fordi de repræsenterer en gruppe af borgere, der synes at have lang vej mod integration på arbejdsmarkedet og i samfundet generelt.

Med udgangspunkt i analyser af otte praksisfortællinger indfanges socialpædagogers egen forståelse af deres arbejde, rolle og funktion. Hvilke mål sætter de i deres arbejde, og hvordan skaber de mening. Analyserne fremskriver to diskurser som grundlaget for socialpædagogernes arbejde med udsatte: en sårbarhedsdiskurs og en ressourcediskurs.

Men hvordan passer socialpædagogers selvforståelse til deres rolle som myndighedsperson - og forvalter af de herskende socialpolitiske mål? Og hvad er de herskende socialpolitiske mål? Bogen gennemgår velfærdsstatens udvikling fra wellfare til workfare, som viser sig i udviklingen fra en socialpolitisk forsørgelsesdiskurs til en selvforsørgelsesdiskurs og den gennemgår den sociale lovgivning i forhold til de mest udsatte grupper. Endelig diskuteres, hvilke konsekvenser den socialpædagogiske praksis og de socialpolitiske rammer har for brugerne og deres livsvilkår.

Socialpædagogen - identitet og faglighed - er en lærebog, der henvender sig til praktikere, studerende og undervisere inden for det socialpædagogiske og pædagogiske felt.

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Janne Hedegaard Hansen
Årstal
2009
Udgiver
Hans Reitzels Forlag, 245 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Lærebøger og værktøjer;

Socialpædagogen - identitet og faglighed

Hans Reitzels Forlag, 245 sider 2009
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Arbejdsglæde på trods

Socialpædagogernes Landsforbund, 26 sider 2011
Praksisfortællinger;

Forsorg/omsorg

Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie 2023
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank