Socialpædagogerne
sl.dk Fagligt fokus Socialpæda­gogen Faglige selskaber Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Arbejdsmiljø

Arbejdsglæde på trods

Praksisfortællinger er en god metode til at få ”fat” i fagligheden på

Indhold

Projekt arbejdsglæde, indflydelse og synlighed blev søsat på Socialpædagogernes kongres i 2008, og efterfølgende afsatte hovedbestyrelsen tre millioner kroner til gennemførelse af en række arbejdspladsprojekter. Interessen var enorm: I alt 126 projektansøgninger, og ud af dem udvalgte styregruppen de 28 projekter, som fik op til 100.000 kroner hver.  Projekterne er gennemført i første halvår af 2010. Fælles kendetegn for alle projekterne er, at de bygger på grundværdier som:

  • Anerkendelse
  • Åbenhed
  • Faglighed
  • Engagement

Det er disse fire værdier, der beskrives og er rygraden i "Det gode arbejde”. Projektet skulle være medvirkende til at løse problemet omkring den mangelfulde synlighed og bevidsthed omkring den daglige pædagogiske praksis på Fenrishus. Pædagogerne oplevede, at det kunne være vanskeligt at begrunde og forklare deres pædagogiske overvejelser. Det resulterede i et ønske om:

  • At få synliggjort pædagogikken - den daglige dokumentation omkring virkningen af den pædagogiske praksis var utilstrækkelig og kunne forbedres.
  • At tilegne os viden om og indsigt i egen pædagogisk praksis.
  • Den pædagogiske praksis skulle synliggøres blandt andet gennem en pædagogisk mappe og en præsentationsvideo med henblik på, at dette skulle formidles til tværfaglige kollegaer, forældre, aflastningsbørnenes familier, seminarier, institutioner og andre interesserede.
  • Pædagogikken skulle præciseres ud fra praksisfortællinger og en pædagogisk mappe.
  • Desuden skulle der laves en DVD om vores pædagogik på Fenrishus.

Konklusion

  • Indsatsen har haft en positiv indvirkning på hele personalegruppen. Det indebærer, at vores personalemøder fremover starter med praksisfortællinger, som afdækker noget af den ”tavse viden” i institutionen.
  • Der er fremstillet en pædagogisk mappe, hvori pædagogikken, de daglige rutiner, redskaber og aktiviteter beskrives.
  • Endvidere er der blevet fremstillet en DVD, som består af videooptagelser optaget gennem projektet, samt interviews af forskellige ansatte på  Fenrishus.

Metode

Projektgruppe, medieekspert, supervision, temadag, praksisfortællinger

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • Socialpædagogernes Landsforbund
  • Døgn- og Aflastningsinstitutionen Fenrishus
Årstal
2011
Udgiver
Socialpædagogernes Landsforbund, 26 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Dokumentation og udviklingsarbejde;

Arbejdsglæde på trods

Socialpædagogernes Landsforbund, 26 sider 2011
Undersøgelser og evalueringer;

Kvalitetsvurdering af undervisningen i specialskoler - Praksisfortællinger

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 36 sider 2014
Praksisfortællinger;

Det hele menneske

37 sider 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne www.sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000 vidensbank@sl.dk
Socialpædagogerns Vidensbank