Social- og specialpædagogiske stemmer - Når pædagoger sætter ord på deres faglighed
Hvad er det, der fylder, udfordrer og giver mening i arbejdet med børn, unge og voksne, som har behov for en social- eller specialpædagogisk indsats? Denne bog giver en stemme til pædagogerne selv og præsenterer deres perspektiver på dette spørgsmål.
Indhold
Bogen er baseret på interviews med pædagoger, som arbejder på forskellige institutionstyper inden for det specialiserede socialområde. I bogen kan du blive klogere på det unikke ved den social- og specialpædagogiske grundfaglighed, men også bredden og kompleksiteten i faget. Gennem bogens otte tematiske kapitler reflekteres der over:
- Social- og specialpædagogisk faglighed
- Viden og vidensformer
- Faglig motivation og meningsfuldhed
- Samarbejde med andre faggrupper
- Social- og specialpædagogiske metoder
- Synet på brugerne
- Nærhed og distance
- Omsorg, magt og selvbestemmelse.
Hvert kapitel afsluttes med en perspektivering, hvor pædagogernes udsagn udfordres og løftes ind i en bredere pædagogisk og samfundsmæssig sammenhæng. Alle kapitler er desuden forsynet med arbejds- og refleksionsspørgsmål samt forslag til videre læsning. Bogen er særligt anvendelig på den socialpædagogiske uddannelse, og gør det muligt at bringe stemmer fra praksis direkte ind i undervisningen og på den måde kvalificere de studerendes analytiske færdigheder og refleksioner over den praksis, de selv skal til at være del af.