Social inklusion og koblingen mellem - Almenpædagogik og Specialpædagogik – i samme børnehave
Om kvalificering af det tværfaglige samarbejde mellem specialpædagoger og almenpædagoger i daginstitutionen
Indhold
Formålet med projektet var at kvalificere det tværfaglige samarbejde mellem specialpædagoger og almenpædagoger i daginstitutionen. Det konkrete tværfaglige samarbejde havde til formål at øge indsatsen over for de særligt sårbare børn i daginstitutionerne, med henblik på at inkludere dem og give dem lige så gode trivsels- og udviklingsmuligheder som daginstitutionens øvrige børn.
I projektet ses voksnes læreprocesser som et omdrejningspunkt for den ønskede pædagogiske praksis, der skal danne rammen for ligeværdige trivsels- og udviklingsmuligheder for alle børn i børnehaven. Udviklingsprojektet har derfor sat eksplicit fokus på voksnes læreprocesser i den pædagogiske praksis, og hvordan disse kan udvikles.Konklusion
Igennem projektet er pædagogerne blevet mere opmærksomme på, hvad de selv kan arbejde med i deres praksis, for at kunne give plads til og udviklingsmuligheder for sårbare børn.
Konkret har projektet bidraget til:
- At pædagogerne har udviklet deres måde at tale pædagogik på
- At pædagogerne har fået en anden forståelsesramme for børn med særlige behov
- At pædagogerne har fået en anden forståelsesramme for deres egen mulighed for at skabe de ønskede forandringer og udviklingsmuligheder for de børn, der er særligt udsatte
- At udvikle metoder til brug i pædagogernes dagligdag, der er tilgængelige for hele personalegruppen.
Det har været vigtigt for projektets succes, at man har taget afsæt i den konkrete daginstitutions pædagogiske virkelighed, samt at hele personalegruppen har deltaget i samarbejde med den tilknyttede specialpædagog.
Samlet kan man konkludere, at sammenhængen mellem det almenpædagogiske og det specialpædagogiske perspektiv kan give udviklingsmuligheder for den pædagogiske praksis og dermed for de særligt sårbare børn i børnehaverne.Metode
I projektet deltog to børnehaver i Bornholms Kommune. Begge børnehaver havde i projektperioden en specialpædagog tilknyttet. Teamlederen for Specialpædagogisk Team har været projektleder og underviser ved projektets kursusaftener. Teamlederen er undervejs blevet coachet/vejledt af en ph.d.-studerende ved Danmarks Pædagogiske Universitet.
Projektet har været bygget op omkring en række kursusdage i de to børnehaver, der deltog i projektet. Hele personalegruppen fra de to børnehaver har været aktive i projektet.
Konkret har man arbejdet med narrativer og SMTTE-modellen som en pædagogisk udviklingsmetode. Man har desuden arbejdet med det pædagogiske arbejdes organisering internt i institutionerne.
Teoretisk tager projektet afsæt i henholdsvis Lars Qvortrups og Knud Illeris læringsforståelser, E.L. Dales professionsforståelse og organisationsteori.
Projektets deltagere er både indledningsvis og ved afslutningen af projektet blevet interviewet ved fokusgruppe interview.