Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

Samtaler med unge - Overgange og brobygning

Fra 2007 til 2008 er andelen af unge, som modtager forebyggende foranstaltninger steget med 7 %. Det tyder på, at der tales med flere unge end tidligere, og der derfor også tales med flere unge, som er på vej fra en foranstaltning til en anden. Sagsbehandlere gennemfører altså i stigende omfang såvel nye udredende samtaler som opfølgende samtaler med unge.

Indhold

Du kan i denne rapport læse om sagsbehandleres samtaler med unge om brobygning mellem foranstaltninger og overgangen fra barn til voksen. Rapporten indhenter viden om, hvordan de unges særlige situation som unge medtænkes og indgår i samtalerne mellem ung og sagsbehandler. Desuden søges der viden om hvilke elementer, der kan føre til forskellige opfattelser hos den unge og sagsbehandler om udbyttet af samtalerne og endelig viden om, hvordan samtalerne medvirker til, at der skabes sammenhæng og kontinuitet i de unges liv og overgange. 

Formålet med rapporten er at udvikle og afprøve et redskab, som sagsbehandlere kan bruge til at undersøge og udvikle praksis i forhold til samtaler og indsats i samarbejdet med unge.

Konklusion

Undersøgelsen viser, at de unge oplever det som vanskeligt at diskutere fremtidstemaerne med sagsbehandlerne, fordi sagsbehandlerne var mere optaget af aktuelle forhold og problemer. Sagsbehandlerne forklarer dette med, at de har taget udgangspunkt i, hvad de oplevede, de unge var mest optaget af, og sagsbehandlerne oplever, at de unge fokuserer mere på, hvad der sker dag til dag, og de derfor har vanskeligere ved at tænke langsigtet.

Undersøgelsen viser dog, at temaer om overgang og fremtid er centrale for de unge. De unge oplever dog i højere grad, at der til samtalen bliver talt om flere temaer, som de ikke på forhånd har opfattet som vigtige. Samtidig finder de unge heller ikke, at de temaer, som de finder vigtige, altid bliver behandlet i samtalen. 

Undersøgelsen viser dog også, at de unge oplever, at de i samtalerne har indflydelse på såvel indhold som resultater. Undersøgelsen viser endvidere, at hverken de unge eller sagsbehandlerne har forventninger om at tale om temaer om de unges forbrug af alkohol og hash, kriminalitet og krop og seksualitet. Disse temaer bliver ofte heller ikke behandlet i samtalerne.

Metode

Rapporten er baseret på kvalitative fokusgruppeinterviews med en gruppe sagsbehandlere og en gruppe unge. På baggrund af disse fokusgruppeinterview er der udformet to kvantitative spørgeskemaer til sagsbehandlerne og de unge, hvor det ene spørgeskema handler om, hvad de hver især ønsker at samtale med hinanden om i den forestående samtale, mens det andet spørgesekema belyser, hvilke temaer der rent faktisk blev talt om i den konkrete samtale.

 

 

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Edith Nikolajsen
  • Vibeke Leth Svendsen
Årstal
2011
Udgiver
Professionshøjskolen Metropol, 164 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

At tale med børn - Samtalen som redskab i børnesager

Hans Reitzel, 212 sider 2008
Undersøgelser og evalueringer;

Fremskudt sagsbehandling - En forebyggende indsats for mennesker med psykiske vanskeligheder

Socialstyrelsen, 32 sider 2014
Undersøgelser og evalueringer;

Udsatte unges inddragelse i kommunernes sagsbehandling

VIVE 2020
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank