Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

Ny professionalisme - Samskabelse som vej til et bæredygtigt samfund

Hvordan tænkes professionalisme ind i en bæredygtighedskontekst? Denne bog giver et bud på, hvordan et bæredygtigt fremtidsscenarie for vores klode, som adresserer nogle af de tværsektorielle udfordringer, vi står over for, kunne se ud.

Indhold

I det senmoderne samfund er "alt tænkeligt og intet utænkeligt. Viden er temporær og potentielt allerede forældet." Derfor peger bogen på, at vi må forsøge at finde os til rette i praksis og dette kræver øvelse.

Bogen opererer med begrebet "ny professionalisme", som er kendetegnet ved et opgør med en erfarings- og evidensbaseret praksis og selvforståelse og fremkomsten af et nyt professionsparadigme, hvilket "Teori U" udtrykker.  

Teori U påpeger, at globaliseringen har bevirket nye rammevilkår for kulturen, samfundet, virksomhederne og de enkelte medborgere, som kræver global transformation mod bæredygtighed det vil sige en balanceskabelse mellem rammer, ressourcer og værdier.

Dette kræver en holdningsændring hos professionelle og medborgere fra en "ego system økonomi" til en "øko system økonomi", hvilket kalder på nye former for samarbejde, samskabelsesprocesser og innovation. Teori U udgør bogens teoretiske ramme suppleret med andre positioner, der understøtter en udviklingsorientering. 

Bogen giver et bud på, hvordan bæredygtighed, herunder den politisk-etiske dagsorden for ny professionalisme, kan reaktualiseres. 

Bogen består af otte kapitler herunder:

  1. Professionalisme i det senmoderne samfund
  2. De tre paradigmer
  3. Teori U
  4. Professioner, professionelle og professionalisme 
  5. Ny professionalisme
  6. Samarbejde og samskabelse
  7. Det tværprofessionelle samarbejde
  8. Professionsetik

Bogen er skrevet ud fra et behov for at udvikle teorier inden for det tværprofessionelle område og henvender sig til professionsbachelor- og diplomuddannelser, men kan også benyttes af universiteternes masteruddannelser inden for professionsområdet.

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Ullrich Zeitler
Årstal
2016
Udgiver
Akademisk Forlag, 240 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Bedre tværfaglig indsats - for børn i familier med misbrug eller sindslidelse

Servicestyrelsen 2008

Pædagogens rolle og kernefaglighed i en tværfaglig organisation

Socialpædagogernes Landsforbund, 10 sider 2011

Tværfaglig praksis

Hans Reitzels Forlag, 249 sider 2012
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank