Socialpædagogerne
sl.dk Fagligt fokus Socialpæda­gogen Faglige selskaber Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Arbejdsmiljø

Pædagogens rolle og kernefaglighed i en tværfaglig organisation

Pædagogisk indsigt som grundlag for ændring af praksis.

Indhold

Projekt arbejdsglæde, indflydelse og synlighed blev søsat på Socialpædagogernes kongres i 2008, og efterfølgende afsatte hovedbestyrelsen tre millioner kroner til gennemførelse af en række arbejdspladsprojekter.

Interessen var enorm: I alt 126 projektansøgninger, og ud af dem udvalgte styregruppen de 28 projekter, som fik op til 100.000 kroner hver.  Projekterne er gennemført i første halvår af 2010.
Fælles kendetegn for alle projekterne er, at de bygger på grundværdier som:
• Anerkendelse
• Åbenhed
• Faglighed
• Engagement

Det er disse fire værdier, der beskrives og er rygraden i "Det gode arbejde”. Bo- og Dagcentret er en organisation med mange forskellige faggrupper ansat. Projektet havde det formål, at faggrupperne kender og er i stand til at sætte ord på egne kvaliteter og forcer, for derigennem at kunne indgå i en endnu stærkere tværfaglig sammenhæng i det daglige arbejde. Konkret havde projektet til formål:
• At definere tydeligere, hvem pædagogerne som faggruppe er, og hvad de som veluddannede professionsbachelorer i pædagogik kan
• At afdække graden af arbejdsglæden og mulighed for at forøge den for pædagogerne
• Øge følelsen af indflydelse i dagligdagen  og synliggøre roller overfor egne fagfæller og andre faggrupper.

Konklusion

Af projektrapporten fremgår det bl.a. at:

• At blive bedre til at sætte ord på, og reflektere sammen over egen faglighed på tværs af afdelinger, øger synligheden
• Ved større faglig synlighed bliver pædagogernes bidrag mere tydelig
• Projektet har skabt et fællesskab mellem pædagogerne
• At definere kernefagligheden er ikke kun en udfordring internt i organisationen, men også udadtil i forhold til andre organisationer, hvor pædagoger arbejder i en tværfaglig sammenhæng.

Metode

Spørgeskemaundersøgelse, informations- og dialogmøder.

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • Dansk Røde Kors Bo- og Dagcenter
Årstal
2011
Udgiver
Socialpædagogernes Landsforbund, 10 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Dokumentation og udviklingsarbejde;

Pædagogens rolle og kernefaglighed i en tværfaglig organisation

Socialpædagogernes Landsforbund, 10 sider 2011
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Arbejdspladsudvikling i Center Basen

CASA 2011
Lærebøger og værktøjer;

Samarbejde om psykisk arbejdsmiljø

Viden på Tværs 2020
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne www.sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000 vidensbank@sl.dk
Socialpædagogerns Vidensbank