Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

Lærerfaglighed, inklusion og differentiering

Inklusionen og differentieringen blev sat på skoleskemaet for flere år siden, men det er stadig svært for mange lærere at navigere i den nye folkeskole. Denne bog giver bud på de muligheder og barrierer, som inklusion og differentiering præsenterer for lærerne.

Indhold

Selv de mest kompetente lærere kan have svært ved at arbejde inkluderende med deres elever. Denne bog peger på et flerfagligt samarbejde som en løsning. Et samarbejde med pædagoger, socialpædagoger og eventuelt andre faggrupper, som skal indgå i planlægningen af undervisningen og være med til at løfte folkeskolens pædagogiske opgave.

 

Bogen bidrager med pædagogiske studier af undervisningspraksis, der skal inspirere til at arbejde kritisk med inklusion og undervisningsdifferentiering, og det skal ske gennem et systematisk flerfagligt samarbejde, hvor refleksion over undervisningen er det vigtigste værktøj. Bogens praksisfokus skal desuden være med til at nuancere og udfordre eksisterende forestillinger om inklusion og differentiering.

 

Bogen er i udgangspunktet skrevet til lærerstuderende og lærere, men den er også relevant for pædagogstuderende såvel som pædagoger.

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Lotte Hedegaard-Sørensen
  • Sine Penthin Grumløse
Årstal
2016
Udgiver
Samfundslitteratur, 200 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Kortlægning af modeller for tværfagligt samarbejde - Afsluttende rapport

Folkesundhed & Kvalitetsudvikling og Socialstyrelsen, 116 sider 2012

Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen - systematisk review

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, 159 sider 2013

Inklusion i idrætsundervisningen - Vejledning i, hvordan man inkluderer børn med funktionsnedsættelse i folkeskolens idrætsundervisning

Handicapidrættens Videnscenter, 48 sider 2012
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank