Lærerfaglighed, inklusion og differentiering
Inklusionen og differentieringen blev sat på skoleskemaet for flere år siden, men det er stadig svært for mange lærere at navigere i den nye folkeskole. Denne bog giver bud på de muligheder og barrierer, som inklusion og differentiering præsenterer for lærerne.
Indhold
Selv de mest kompetente lærere kan have svært ved at arbejde inkluderende med deres elever. Denne bog peger på et flerfagligt samarbejde som en løsning. Et samarbejde med pædagoger, socialpædagoger og eventuelt andre faggrupper, som skal indgå i planlægningen af undervisningen og være med til at løfte folkeskolens pædagogiske opgave.
Bogen bidrager med pædagogiske studier af undervisningspraksis, der skal inspirere til at arbejde kritisk med inklusion og undervisningsdifferentiering, og det skal ske gennem et systematisk flerfagligt samarbejde, hvor refleksion over undervisningen er det vigtigste værktøj. Bogens praksisfokus skal desuden være med til at nuancere og udfordre eksisterende forestillinger om inklusion og differentiering.
Bogen er i udgangspunktet skrevet til lærerstuderende og lærere, men den er også relevant for pædagogstuderende såvel som pædagoger.