Socialpædagogerne
sl.dk Fagligt fokus Socialpæda­gogen Faglige selskaber Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Handicap

Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen - systematisk review

Hvilken betydning har det for elevernes faglige og sociale udvikling, når elever med særlige behov inkluderes i almenundervisningen? Hvornår bliver inklusion en succes? Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning ved Aarhus Universitet har kortlagt den internationale forskning om inklusion. Resultatet finder du i denne rapport.

Indhold

Målet med denne forskningsoversigt har været at gennemgå den nationale og internationale forskning for at belyse, dels effekter af inklusion af elever med særlige behov, dels hvordan inklusion af elever med særlige behov kan finde sted med positiv effekt for alle klassens elever.

Forskningsoversigten indeholder:

  1. En kortlægning af den eksisterende forskning udgivet efter 1994.
  2. En analyse af de resultater, der identificeres i de studier, der igennem kortlægningen identificeres som studier af tilstrækkelig forskningsmæssig kvalitet.

Forskningsoversigten gennemgår i alt 43 studier udgivet siden 1994. Studierne har undersøgt faglig og social udvikling både i forhold til elever med særlige behov og i forhold til almenelever i grundskoler, hvor der finder inklusion sted.

Konklusion

Der er ingen entydig konklusion på, hvilket skoletilbud der mest effektivt styrker den faglige og sociale udvikling hos elever med særlige behov. Resultaterne viser dog tydeligt, at det ikke har en negativ effekt på almenelevernes faglige og sociale udvikling, at elever med særlige behov er inkluderet i undervisningen – især ikke, hvis elever med særlige behov får den nødvendige støtte.

Hvis inklusion af elever med særlige behov i almenskolen skal blive en succes, er det dog afgørende, at lærerne i grundskolen klædes på til inklusion. Det kræver, at lærerne har adgang til efteruddannelse, ressourcepersoner og kendskab til undervisningsmetoder og interventionstiltag, som er målrettet elever med særlige behov.

Forskning
Forfatter
  • Camilla Brørup Dyssegaard
  • Michael Søgaard Larsen
  • Neriman Tiftikçi
Årstal
2013
Udgiver
Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, 159 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Forskning;

Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen - systematisk review

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, 159 sider 2013
Undersøgelser og evalueringer;

Evaluering af inklusion Glostrup Skole

Professionshøjskolen Metropol, Institut for Ledelse og Forvaltning, 33 sider 2016
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2013

Kofoeds Skole, 28 sider 2014
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne www.sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000 vidensbank@sl.dk
Socialpædagogerns Vidensbank