Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Socialpædagoger
  3. Uddannelse og kompetenceudvikling

Børn og unges inddragelse i myndighedssagsbehandling på børne- og ungeområdet

En vidensindsamling under Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv

Indhold

Med et større fokus på inddragelse af børn og unge under mødet med samfundets institutioner og systemer, samler denne vidensindsamling nyere viden om børn og unges inddragelse i myndighedssagsbehandlingen på børne- og ungeområdet. Rapporten sætter alene fokus på børn og unges oplevelser i myndighedssagsbehandling, og inddrager således ikke perspektiver fra andre aktører.  

Rapporten er udarbejdet under Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv, som er et samarbejde mellem VIVE, Socialstyrelsen og Børns Vilkår.

Konklusion

Rapportens analytiske ramme er udarbejdet med afsæt i professor Laura Lundys børneinddragelsesmodels fire elementer: rum, stemme, tilhører og indflydelse. Konklusionerne bør derfor forstås med udgangspunkt i dette begrebsapparat. 

Rapportens hovedkonklusion er at børn og unge grundlæggende ikke oplever at blive inddraget i myndighedssagsbehandling, og hvis de bliver inddraget, gøres dette hovedsageligt for at bidrage til systemet i form af information og dokumentation.

Følgende fire tematikker konkluderes som værende betydningsfulde for børn og unges oplevelser med inddragelse: 

  1. Tilgange til og måder at forstå børn og unge: Fagprofessionelle skal kunne inddrage børn og unges komplekse oplevelser. 
  2. Rammer for møder og information: Børn og unge skal have indsigt i og viden om vigtige sagsdokumenter.
  3. Samarbejdsrelationen med sagsbehandler: Relationen til sagsbehandleren skal bygge på tillid, som muliggør, at barnet eller den unge kan tale åbent, sikre samarbejdsvillighed og styrke deres selvværd. 
  4. Børn og unges handlemuligheder og indflydelse: Det er vigtigt, at der løbende er opmærksomhed på at sikre børn og unges handlemuligheder og indflydelse.  

Metode

Rapporten er baseret på 38 studier publiceret i perioden 2015-2021. Undersøgelserne stammer hovedsageligt fra Danmark og de øvrige nordiske lande, mens der også er studier fra vesteuropæiske lande samt enkelte studier fra Nordamerika.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Tea Torbenfeldt Bengtsson
  • Sofie Henze-Pedersen
Årstal
2022
Udgiver
VIVE
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Download PDF

Se også

Barnets perspektiv - sådan sikrer man god børneinddragelse i socialsager, undersøgelse og behandling

Dansk Psykologisk Forlag 2022

Udsatte unges inddragelse i kommunernes sagsbehandling

VIVE 2020

Evaluering af projekt Bedre Børneinddragelse

VIVE, 61 sider 2018
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank