Specialisering på det socialpædagogiske område – Specielle behov, specialiserede tilbud og specialisering i socialfaglig litteratur Hæfte 3
Bud på indkredsning af betydningen af specielle behov, specialiserede tilbud og specialisering
Indhold
I dette hæfte har 15 personer med praktisk erfaring inden for det sociale område indkredset betydningen af specielle behov, specialiserede tilbud og specialisering på området.
Formålet har været at finde ud af, hvilke parametre, der indgår i den praktiske vurdering af, om en persons behov er specielle, et tilbud specialiseret og specialisering til stede.
Resultatet er identifikationen af en række kendetegn ved det specielle, det specialiserede og specialiseringen, man konstruktivt kan benytte i videre diskussioner af specialiseringens udvikling på det socialpædagogiske område. Derudover er de interviewede kommet med flere gode bud på, hvordan man kan imødegå de udfordringer, som idealerne om rummelighed og helhedssyn stiller til specialisering.
Konklusion
Analysen har overordnet tre nedslag:
Kendetegn ved specielle behov:
- Her peges på tilhøret til særlige målgrupper, på det sjældne eller komplicerede tilfælde, på afvigelser fra den normale udvikling og på kombinationen af flere problemstillinger, som de ting, der afgør, om en persons behov vurderes som specielle. Også oplysninger om en bestemt diagnose kan derudover have betydning for behovsvurderingen.
Kendetegn ved specialiserede tilbud:
- Her peges der på, at der er tale om et tilbud med en faglig fokusering rettet mod en afgrænset målgruppe, at der foregår et socialpædagogisk arbejde med brugernes udvikling ud over den almene pleje
- at der finder en løbende videreuddannelse af personalet sted, i kombination med et fagligt miljø, der giver rum for fælles faglig udvikling
at der er ikke entydige holdninger til, om man kan give specialiserede tilbud i alment regi.
Metode
Kvalitativ analyse med 15 personer med inddragelse af interviewguide og cases. Se i øvrigt rapporten side 37.