Voldsforebyggelse i samarbejde med borgeren
Konflikter og voldsomme episoder berører alle involverede og kan let føre til utryghed og mistrivsel hos både medarbejdere og borgere. Derfor har de en fælles interesse i at arbejde sammen om at undgå voldsomme episoder, og det er netop samarbejdet om voldsforebyggelse, denne udgivelse omhandler.
Indhold
Når mennesker føler sig set, hørt og inddraget i hverdagen i forhold til den hjælp, de får på botilbuddet, plejecentret eller i specialskolen, trives de bedre, og risikoen for konflikter og vold mindskes. Det ved vi fra undersøgelser om borgerinddragelse, og det viser erfaringer fra sociale tilbud og andre arbejdspladser, hvor medarbejdere og borgere er i tæt kontakt i hverdagen.
I denne udgivelse fortæller otte forskellige arbejdspladser derfor om, hvordan de arbejder med at forebygge vold sammen med borgerne, og hvad de får ud af det. Desuden fortæller en borger om sine erfaringer fra ophold på psykiatrisk afdeling og på forsorgshjem, og hvordan stærke relationer til medarbejdere har hjulpet ham med ikke at reagere med vold.
Et godt afsæt for samarbejdet er at spørge borgerne, hvordan de oplever den støtte, de får. Og om de har den indflydelse, de ønsker. Det er vigtigt at sætte sig ind i borgernes perspektiv og at støtte dem bedst muligt i at bevare selvkontrollen. Den enkelte borger ved ofte, hvad der kan føre til magtesløshed og kaos, og hvad der kan være hjælpsomt for at undgå det. Ofte har borgeren også bud på, hvordan personalet bedst forholder sig, hvis en situation alligevel spidser til eller udvikler sig voldsomt.
Samarbejdet afhænger selvfølgelig af borgerens funktionsniveau, men også når en borger ikke har et verbalt sprog, er der mulighed for inddragelse. Det kan være ved hjælp af billeder eller piktogrammer eller ved at være opmærksom på borgerens nonverbale sprog og signaler.