Manden der knuste kalenderen for at gøre sine medarbejdere lykkelige
Det handler ikke om, hvor mange timer vi arbejder, men om, hvordan vi bruger arbejdstiden. Med afsæt i virksomheden IIH Nordic fortæller Pernille Garde Abildgaard, hvordan de gik ned i arbejdstid og stadig øgede virksomhedens omsætning. Lyder det som en utopi? Overhovedet ikke. Det er lykkedes for IIH Nordic, så det kan også lykkes for andre.
Indhold
Vi hører alt for ofte om stress og depression hos mennesker, der jonglerer med fuldtidsarbejde, familieliv, ønsket om at have tid til venner og fritidsinteresser. Kun få mennesker kan lykkes med det hele, og det resulterer hvert år i tusindvis af sygemeldinger og elendig trivsel på arbejdspladser over hele verden.
I den danske virksomhed IIH Nordic ville man det anderledes. Her ønskede direktør Henrik Stenmann at øge arbejdsglæden og minimere arbejdstiden, uden at det gik ud over indtjeningen. Kort sagt: Han ville gøre sine medarbejdere lykkelige.
Efter fem år med målrettet transformation af arbejdsprocesser og arbejdsdage samt implementering og test af mere end 50 forskellige værktøjer, er missionen lykkedes. Stort set alt stress blandt de 49 medarbejdere er elimineret, omsætningen er fordoblet, sygefraværet er ikkeeksisterende og både i 2017 og 2018 er IIH Nordic blevet kåret som Danmarks Bedste Arbejdsplads.
”Manden der knuste kalenderen for at gøre sine medarbejdere lykkelige” fortæller hemmeligheden bag succesen. Den giver data og indsigter fra de seneste to år med en 4-dages arbejdsuge plus en række enkle råd og værktøjer, som man kan bruge i sit eget arbejdsliv – og præsentere for sin chef.
Bogen henvender sig til HR-chefer, direktører, arbejdsmiljøkonsulenter og alle andre – på gulvet og på ledelsesgangene – der ønsker inspiration og praktiske værktøjer til, hvordan vi kan arbejde mindre og stadig være effektive.