Socialpædagogerne
sl.dk Fagligt fokus Socialpæda­gogen Faglige selskaber Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Virker aktivering for udsatte unge - En vidensopsamling om effekten af beskæftigelsesindsatser rettet mod udsatte unge

Udsatte unge kommer lettere i gang med job eller uddannelse, når de har været i løntilskudsjob eller på jobsøgningskurser. Korte arbejdsmarkedsrettede kurser har derimod ikke den store effekt, viser denne vidensopsamling på området.

Indhold

Hvilken arbejdsmarkedsindsats skal der til for at få udsatte unge på offentlig forsørgelse over i et job på ordinære vilkår eller i gang med en uddannelse? Formålet med denne vidensopsamling har været at afdække, hvorvidt der er evidens for, om nogle typer af indsatser er mere effektive end andre for udsatte unge.

Vidensopsamlingen sætter fokus på unge i udsatte positioner, der typisk ikke har fået taget sig en uddannelse og i tillæg hertil kæmper med andre udfordringer end blot ledighed. Disse unge er kendetegnet ved ofte at have lange perioder på offentlig forsørgelse, ringe arbejdsmarkedserfaring samt sociale og psykiske problemer.

Vidensopsamlingen er opdelt efter typen af aktiveringsindsats:

  • Løntilskud
  • Jobsøgningskurser, vejledning mv.
  • Opkvalificering i beskæftigelsessystemet
  • Midlertidig offentlig jobskabelse.

Konklusion

Vidensopsamlingen viser følgende resultater:

Løntilskud: Der er moderat evidens for, at ansættelse med løntilskud i private og offentlige virksomheder af omkring et halvt års varighed kan have en positiv langsigtet beskæftigelseseffekt, særligt for unge mænd. Da unge i løntilskud i gennemsnit er lidt stærkere end deltagerne i de øvrige indsatser, er det usikkert, om de positive effekter af løntilskud også gælder for de mest udsatte unge.

Jobsøgningskurser, vejledning mv.: Der er moderat evidens for, at man via øvrig vejledning og opkvalificering (fx jobsøgningskurser og uddannelsesvejledning) til unge kan opnå positive effekter på overgangen til beskæftigelse og ordinær uddannelse. Erfaringerne viser dog, at effekten er kortvarig. Der er endvidere indikationer af, at effekten er størst under en højkonjunktur.

Opkvalificering i beskæftigelsessystemet: Der er en overvægt af studier, der finder ingen eller negative effekter på beskæftigelsen af opkvalificeringsprogrammer i beskæftigelsessystemet til unge. Effekten af opkvalificeringsprogrammerne står derfor i stærk kontrast til de veldokumenterede positive effekter, der er forbundet med (ordinær) uddannelse. Et af problemerne med opkvalificeringsprogrammerne er, at de typisk forårsager en fastlåsning af deltagerne i ledighed, mens kurset står på, og efterfølgende kan der – med enkelte undtagelser – ikke dokumenteres positive effekter på beskæftigelsen.

Midlertidig offentlig jobskabelse: Der er indikation af, at midlertidig offentlig jobskabelse, via ikke-fornybare job primært i den offentlige sektor, har ingen eller negative effekter på beskæftigelsen for unge.

Metode

Vidensopsamlingen inkluderer 25 studier. Det har imidlertid vist sig, at der er en begrænset mængde viden om effekterne af indsatser for målgruppen udsatte unge. Det er således få af studierne, som kan siges direkte at forholde sig til denne målgruppe. Ofte er der tale om studier af arbejdsmarkedsprogrammer, der er målrettet en bredere gruppe af unge, eksempelvis unge med mindst seks måneders ledighed eller unge ikke-forsikrede ledige.
Forskning
Forfatter
  • Torben Pilegaard Jensen
  • Henrik Lindegaard Andersen
Årstal
2012
Udgiver
KORA - Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, 64 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Forskning;

Virker aktivering for udsatte unge - En vidensopsamling om effekten af beskæftigelsesindsatser rettet mod udsatte unge

KORA - Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, 64 sider 2012
Undersøgelser og evalueringer;

Handicap, uddannelse og beskæftigelse

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 78 sider 2014
Undersøgelser og evalueringer;

Voksenhandicapundersøgelsen 2011 – Tema: Uddannelse og beskæftigelse

Socialpædagogernes Landsforbund 2011
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne www.sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000 vidensbank@sl.dk
Socialpædagogerns Vidensbank