Vilde Hjerter
Rapporten er en evaluering af Helsingørs gadeplandsstrategi rettet mod piger med normoverskridende adfærd, karakteriseret ved lavt slvværd, udfordrende attitude og udtalt behov for gruppedannelse. Evalueringen giver, på baggrund af den afprøvede strategi og det iværksatte projekt "Vilde Hjerter", anvisninger og teoretiske forklaringer på, hvordan socialt udsatte piger med utilpasset adfærd og kriminel løbebane, kan nås med socialpædagogiske opsøgende indsats.
Indhold
Vilde Hjerter var et projekt rettet udsatte og normoverskridende piger i alderen 11 - 18 år.
Mågruppen for projektet ønsker sig et godt liv, en uddannelse og familie, men som de nuværende eksisterende socialpædagogiske og skolemæssige tilbud, samt øvrige tilbud indenfor det frivillige foreningsliv, ikke kan rumme, eller opnå bæredygtige relationer til.
Ud over pigernes individuelle sociale og psykiske udfordringer, er gruppedynamikken og synergierne i målgruppens omgangskreds defineret som bandelignende og flere af pigerne har en kriminel løbebane.
Projektet beskriver hvordan det gennem 2 delstrategier (1 strategi rettet mod den pige og 1 rettet mod udsatte piger generelt har til formål at hjælpe pigerne til:
- blive mestrer i deres egne liv
- blive bedre til at mærke efter, hvor går deres grænse
- lære hvad er rigtigt og forkert for dem
- forbedre deres refleksionsevne
Erfarigerne fra Vilde Hjerter giver råd og vejledning til, hvordan man bl.a. opnår god kontakt, forøger pigernes selvværd og personlige kompetencer, samt fremhæver, hvordan projektmedarbejder fremstår bedst muligt som rollemodel.
Derudover indeholder evalueringen definitioner og beskrivelser af målgruppens karakteristika, fysisk som psykisk, og inddrager teorier i beskrivelsen af projektets anvendte metoder.
Konklusion
Vilde Hjerter har haft kontakt til 73 piger frem til 1/11 2005. Det er 3,43 % af alle piger i projektets målgruppe. Ifølge UFC er der 5% såkaldt ”Vilde Piger” på landsplan.
Kontakten er primært skabt via det opsøgende arbejde, men også ved at forældre eller pigerne selv har kontaktet Vilde Hjerter.
Af de 73 piger har der været 44, som projektet kun har haft kontakt med i 4 - 5 aftaler, og der har det blandt andet vist sig at:
- aftalerne og det at en voksen har lyttet, har gjort, at pigen selv har fået løst problematikkerne.
- andre i pigens netværk har kunnet ”tage over”, men at Vilde Hjerter har formidlet kontakten og fået snakken i eksempelvis familien i gang.
- pigens behov var samtaler med en psykolog og Vilde Hjerter har hjulpet med at sætte det i stand.
På det metodeudviklende plan vurderes det bl.a i evalueringen
- metoderne i kontakten med pigerne har afdækkende, beskrivende og visiterende karakter, og vil på sigt fungere som bindeled mellem målgruppen og systemet. Det er alene Vilde Hjerter, der kan visitere til Vilde Hjerter.
- projektet er et supplement til det allerede eksisterende opsøgende arbejde og
andet særligt pædagogisk arbejde, men skal virke metode- og kvalitetsudviklende.
- indsatsen skal tilrettelægges i nøje sammenhæng med målgruppens adfærd, behov og egne idéer, for at sikre et konstruktivt og konkret indhold, samt en motivation til at tackle aktuelle problemstillinger. Det skal ske gennem medindflydelse, ejerskab og motivation.
Metode
Teoretisk er projektet placeret indenfor relationspædagogikken, Appreciative Inquiry, og gør derudover brug af undersøgelsesmetoder såsom observation, evaluering, dokumentationsarbejde.