VIDA-modelrapport 1: Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud - modelprogram. Materialer og værktøjer
VIDA-projektets overordnede målsætning er at belyse, hvordan dagtilbuddene tager bedst hånd om socialt udsatte børn. Projektets fokus er i den forbindelse at undersøge, om VIDA kan højne dagtilbudskvaliteten på måder, så deltagelsen i dagtilbud fremmer udsatte børns trivsel og læring her og nu og senere i livet. Denne rapport sætter fokus på VIDA-modelprogrammets materialer og værktøjer.
Indhold
Denne rapport sætter fokus på VIDA-modelprogrammets materialer og værktøjer, deres anvendelsesmuligheder samt den teoretiske baggrund for det samlede VIDA-modelprogram. Ved at anvende de materialer og værktøjer, som er beskrevet i rapporten, og gennem et uddannelses- og efteruddannelsesprogram (som er beskrevet uddybende i VIDA-modelrapport 2) vil andre forventeligt kunne opnå de samme resultater, som deltagerne i VIDA. Rapportens målgruppe er derfor ministerier, kommuner, professionshøjskoler og andre, som ønsker at arbejde med VIDA-modelprogrammet i fremtiden.
Rapporten tager udgangspunkt i de tre dele, som programmet er bygget op over: Viden og vidensdeling, refleksion og handlinger. Rapporten beskriver altså
- VIDA-programmets vidensgrundlag
- Et it-baseret refleksionsværktøj
- VIDA-guidelines til implementering af programmet
- Udviklingen og anvendelsen af projektets vidensdelingsværktøj (SharePoint)
VIDA-programmets vidensgrundlag bygger på tre perspektiver: Fra et fejlfindings- til et ressourcesyn, fra et passivt til et aktivt læringsbegreb og fra et individuelt til et organisatorisk læringsperspektiv. Dertil kommer kriteriet om, at VIDA-deltagere holder sig til projektets fælles teoretiske ramme, et dynamisk læringsbegreb, der indbygger trivsel som del af læringen og ser på det enkelte barns læring og trivsel som nært forbundne og som forbundet med og påvirket af kultur og kontekst. Endvidere præsenteres deltagerne for teoretiske begreber og viden om organisatorisk læring. Alle deltagere får derved værktøjer og materialer til at arbejde målrettet, systematisk og dokumenterbart med at omsætte teoretisk viden i refleksion og handling.
VIDA-programmets it-baserede refleksionsværktøj består af to it-baserede spørgeskemaer, som er udviklet med henblik på, at ledelse og personale i de enkelte dagstilbud kan undersøge og udvikle egen praksis gennem refleksioner over sammenhænge mellem børnegruppens kompetencer og dagtilbuddets læringsmiljø, som kommer til udtryk i personalets handlekompetencer. Det it-baserede refleksionsværktøj er et konkret redskab til udforskning, analyse og refleksion og er derved et relevant og yderst anvendeligt redskab til at komme videre og arbejde med VIDA-modelprogrammernes tre perspektiver.
VIDA-programmets guidelines skal ses som et konkret værktøj, der understøtter programmets implementering i praksis og foregår i tre faser: Analyse og refleksion, Mål, strategi og handleplaner og Konkrete handlinger som støtter målene. Projektets guidelines til forældresamarbejde retter sig endvidere imod tre områder: Undervisning af forældre i temaer samt supervision, Aktiv involvering af forældrene med aktiviteter i hjemmet knyttet til læring i dagtilbuddet og Særlig støtte til udsatte familier, der er med til at sikre aktiv deltagelse i samspillet og dokumentation af den lokale implementering.
Slutteligt er VIDA-programmets SharePoint et værktøj, der er udviklet til konkret videndeling. SharePoint kan fungere som refleksionsværktøj i tilknytning til samarbejde i netværk, fx mellem kommuners pædagogiske konsulenter og institutioner.