Unge i Partnerskaber - veje ud i virkeligheden: Et perspektiv på pædagogik og praksis på Produktionsskoler
Denne publikation giver, med udgangspunkt i relevant forskning og teori, et perspektiv på produktionsskolernes pædagogik og praksis i almindelighed samt etablering af partnerskaber i særdeleshed.
Indhold
Unge på kanten har brug for nye veje ind i uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet.
Denne bog præsenterer produktionsskoler, der indgår i partnerskaber med virksomheder, institutioner og civilsamfundet; Med læreren i ryggen indgår de unge i lokalsamfundets arbejdspladser. Her får de en hands-on afklaring af fagene, de lærer at indgå i eksisterende arbejdskulturer, og de mærker værdien af deres indsats.
Bogen giver samtidigt et perspektiv på produktionsskolernes pædagogik og praksis, og den er derfor velegnet som inspiration til produktionsskoler og erhvervsskoler og som undervisningsmateriale på efter- og videreuddannelser.
Bogen belyser, hvem de unge på produktionsskolerne er, hvad de skal lære og hvordan produktionsskolerne bedst kan tilrette læringsmiljøer. Desuden videregives erfaringer og gode råd omkring etablering af partnerskaber. Bogen er bygget op omkring følgende kapitler og tilhørende cases:
- De Unge, hvilket bl.a. sætter fokus på de unge 'på kanten'.
- De unges kompetencer.
- De unges læring. Dette kapitel belyser bl.a. læring i praksisfællesskaber, grænsefællesskaber og partnerskaber.
- Fortællinger fra Partnerskabsprojektet 2014-2016. Her kan du læse om Randers Produktionsskole, Århus Produktionsskole, Den Økologiske Produktionsskole og Esbjerg Forberedende Erhvervsskole.
- Partnerskaberne i praksis - erfaringer og gode råd.
Desuden kan du finde en fotoreportage af "De unge på Folkemødet 2016"
Det overordnede budskab i bogen er, at et tæt og gensidigt berigende samarbejde og partnerskab mellem produktionsskoler og private virksomheder, offentlige institutioner og civilsamfund kan være én af vejene frem.