Udviklingen og revideringen af Opsporingsmodellen – Baggrundsrapport
Denne rapport redegør for revideringen af opsporingsmodellen, der skal styrke ansatte i sundhedspleje, dagpleje, daginstitutioner og skolers arbejde med at identificere udsatte børn mellem 0 og 6 år.
Indhold
Rapporten er inddelt i følgende tre kapitler:
- Udviklingen af en opsporingsmodel i 2010:
I dette kapitel kan du læse om, hvad formålet med udviklingen af opsporingsmodellen var, hvem der stod bag den, samt hvordan den blev udviklet. Kapitlet beskriver, hvordan modellen bygger på forskningsmæssig viden, og hvordan metoderne varierer fra kommune til kommune. Kapitlet præsenterer tre grundlæggende værdier i arbejdet med modellen, som går igen på trods af de varierende metoder: aktiv forældredeltagelse, fokus på barnets ressourcer og udviklingsmuligheder samt styrkelse af det tværfaglige samarbejde. Desuden redegøres der for, hvilke teorier, der anvendes i udviklingen af modellen samt hvordan den implementeres i kommunerne.
- Revideringen af den samlede model i 2014/15:
Andet kapitel redegør for, hvordan en evaluering af opsporingsmodellens resultater i kommunerne medførte en revidering af modellen, der havde til formål at gøre det lettere for fagpersoner at arbejde med opsporingsmodellen.
- Revideringen af de fire enkelte metoder i modellen:
Det sidste kapitel beskriver resultaterne i kommunerne efter revideringen af opsporingsmodellen. Her kan du læse hvilke områder, fagpersonerne i kommunerne har fundet udfordrende og hvilke punkter, der kræver videre udvikling.
Rapporten beskriver, hvordan opsporingsmodellen skal afprøves og evalueres i fem såkaldte projektkommuner frem til år 2017, hvorefter det vil blive vurderet, hvorvidt modellen kræver videre justeringer.