Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Udviklingen og revideringen af Opsporingsmodellen – Baggrundsrapport

Denne rapport redegør for revideringen af opsporingsmodellen, der skal styrke ansatte i sundhedspleje, dagpleje, daginstitutioner og skolers arbejde med at identificere udsatte børn mellem 0 og 6 år.

Indhold

Rapporten er inddelt i følgende tre kapitler:

  1. Udviklingen af en opsporingsmodel i 2010:

I dette kapitel kan du læse om, hvad formålet med udviklingen af opsporingsmodellen var, hvem der stod bag den, samt hvordan den blev udviklet. Kapitlet beskriver, hvordan modellen bygger på forskningsmæssig viden, og hvordan metoderne varierer fra kommune til kommune. Kapitlet præsenterer tre grundlæggende værdier i arbejdet med modellen, som går igen på trods af de varierende metoder: aktiv forældredeltagelse, fokus på barnets ressourcer og udviklingsmuligheder samt styrkelse af det tværfaglige samarbejde. Desuden redegøres der for, hvilke teorier, der anvendes i udviklingen af modellen samt hvordan den implementeres i kommunerne.

  1. Revideringen af den samlede model i 2014/15:

Andet kapitel redegør for, hvordan en evaluering af opsporingsmodellens resultater i kommunerne medførte en revidering af modellen, der havde til formål at gøre det lettere for fagpersoner at arbejde med opsporingsmodellen.

  1. Revideringen af de fire enkelte metoder i modellen:

Det sidste kapitel beskriver resultaterne i kommunerne efter revideringen af opsporingsmodellen. Her kan du læse hvilke områder, fagpersonerne i kommunerne har fundet udfordrende og hvilke punkter, der kræver videre udvikling.

Rapporten beskriver, hvordan opsporingsmodellen skal afprøves og evalueres i fem såkaldte projektkommuner frem til år 2017, hvorefter det vil blive vurderet, hvorvidt modellen kræver videre justeringer.

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • Jill Mehlbye
Årstal
2016
Udgiver
Socialstyrelsen, 32 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download

Se også

Tidlig opsporing af børn i en socialt udsat position - Idékatalog

KORA – Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, 88 sider 2012

Hvad er vigtig viden om socialt udsatte børn i daginstitutionen? - Pædagogstuderendes faglige viden rettet mod udsatte børn i daginstitutionens pædagogiske arbejde

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 116 sider 2011

Indsatsen for udsatte børn og unge – en analyse af tilbud, foranstaltninger og initiativer i tilknytning til Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune

CASA - Center for Alternativ Samfundsanalyse 2006
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank