Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Red barnets familieoplevelsesklubber - Metoder og betydninger for børn og familier

Denne rapport belyser børns og forældres erfaringer med at deltage i familieklubbers oplevelsesture arrangeret af frivillige i Red Barnets lokalforeninger rundt om i landet.

Indhold

Red Barnets familieoplevelsesklubber er drevet af frivillige og organiseret i 40 af de 60 lokalafdelinger, der er rundt om i landet. En familieoplevelsesklub består af flere familier. I et samarbejde mellem frivillige og sundhedsplejersker, boligsociale medarbejdere, lærere og pædagoger m.fl. fra socialt udsatte bolig- og lokalområder bliver familier visiteret til klubberne. En gruppe frivillige planlægger og gennemfører en gang om måneden en oplevelsestur med aktiviteter og socialt samvær. CASA har i denne rapport samlet erfaringer fra de familieoplevelsesklubber, som har deltaget i et boligsocialt naturprojekt, hvor der har været særlig fokus på brug af natur og friluftliv med det formål at:

  • Udvikle forældre og børns sociale netværk gennem fællesskab og inkluderende aktiviteter.
  • Skabe mulighed for bedre trivsel og dermed øge deltagernes handlekompetence gennem aktiviteter, som kan forbedre koncentration, kropslig indlæring og øget empati.
  • Forbedre familiernes sundhed gennem inspiration til et aktivt fritidsliv og oplevelser i naturen. 

Konklusion

Undersøgelsen viser, at børn og familier har et stort udbytte af at deltage i ture og aktiviteter med oplevelsesklubben. Undersøgelsen viser bl.a., at oplevelserne og deltagelsen bidrager til en udvidelse af børnenes referenceramme, fordi de oplever og prøver nyt samt indgår i relation med andre voksne, nemlig de frivillige, som de ellers ikke ville have været i samvær og samtale med. I kraft af de frivilliges position som hverken myndighedspersoner eller professionelle, skabes der gode relationer til børnene og deres livsverden, forstået som alle de erfaringer, følelser, oplevelser osv., som det enkelte barn er i verden med. På baggrund af børnenes erfaringer indeholder den gode oplevelsestur bl.a.:

  • Aktiviteter som børnene kan og vil deltage i, og som matcher hvad de formår og lidt til, så det bliver udfordrende uden at være grænseoverskridende.
  • Fri leg med andre børn og legemuligheder og legefaciliteter.
  • Omsorgsfulde og sjove frivillige, som finder på nyt.
  • Oplevelser med sanseindtryk, uden at det bliver for overvældende.
  • At være sammen med familie, andre børn og de frivillige omkring aktiviteter.

I forhold til forældrene viser undersøgelsen, at det for dem er helt centralt, at andre tager initiativ til turen, at det økonomiske grundlag er i orden og at dagens overordnede ramme er fastlagt. Forældrene giver udtryk for, at oplevelsesturene bl.a. er med til at give dem et frirum fra konflikter. Samtidig er oplevelsesturene en mulighed for at bryde med ensomhed, en mulighed for at komme ud af hjemmet og ind i nærmiljøet og en mulighed for at oplade forældreressourcer.

I de frivilliges optik er turenes formål først og fremmest, at børnene kommer på tur og får gode oplevelser, og har det godt sammen med de andre både børn, familier og frivillige. At de lærer noget om at være sammen - sociale samværsformer er også et vigtigt formål.

Metode

Undersøgelsens grundlag er indsamlet ved interview og deltagerobservation på ni ture i fire foreskellige klubber i løbet af 2013.
Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Marianne Malmgren
Årstal
2013
Udgiver
CASA - Center for Alternativ Samfundsanalyse, 44 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Frivillighed i det boligsociale arbejde

Syddansk Universitet, Institut for Idræt og Biomekanik, og Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund, 36 sider 2016
Lærebøger og værktøjer;

Bevægelse - En grundbog

Munksgaard, 279 sider 2011
Undersøgelser og evalueringer;

Frivillighed i udsatte boligområder

Center for boligsocial udvikling 2019
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank