Nye veje i det forebyggende politiarbejde med unge i udsatte boligområder
Hvordan kan politiets kriminalitetsforebyggende arbejde med unge forankres i samarbejdet med andre professioner og lokale aktører? Det er et centralt omdrejningspunkt for denne rapport. I rapporten kan du endvidere blive klogere på de metoder, der kan bruges i det konkrete arbejde med at forebygge bandemiljøer og modborgerskab.
Indhold
Et nyt forskningsprojekt fra Center for Ungdomsforskning har analyseret Københavns Vestegns Politis forebyggelsesprojekt 'Lokalnetværket for Unge' (LFU). LFU-projektet er et tværprofessionelt samarbejde mellem akademikere, politi og pædagoger.
På baggrund af analyserne udfoldes der i rapporten fem politiprofessionelle roller, som fungerer godt i mødet med de unge. Det drejer sig om den Fascinerende, den Informative, den Grænsesættende, den Hensynsfulde og den Tålmodige betjent, som tilsammen udgør FIGHT-modellen.
Rapporten består af følgende fire hovedkapitler:
- Introduktion og præsentation af LFU
- Unge, udsatte boligområder og kriminalitet
- FIGHT - den ungdomskriminalitets-forebyggende betjent
- Perspektiver på lokalt forankret ungdomskriminalitets-forebyggende arbejde
Rapporten henvender sig til alle med interesse for kriminalitetsforebyggelse herunder tilgange, og hvordan tværprofessionelt arbejde kan være givende i det opsøgende arbejde og i kontakten til de unge.
Konklusion
Det konkluderes blandt andet, at:
- Politiets forebyggende arbejde er vigtigt og at politiprofessionen kan skabe en særlig adgang til de unge, som kan være med til at forebygge kriminalitet, afværge konfrontationer med unge i lokalområderne samt skabe større lokal forståelse for politiets arbejde.
- Betjentenes mulighed for at være regelmæssigt til stede i lokalområderne er afgørende for det forebyggende arbejde, og dermed for at kunne reducere konflikter, skabe dialog og gensidig forståelse mellem politiet og de unge.
- Dialog mellem unge og interesserede voksne, såsom betjente og pædagoger, giver de unge mulighed for at afprøve deres holdninger og få modspil af voksne, de respekterer.
Metode
Rapporten bygger på erfaringer fra LFU-projektet herunder 1) LFU's egne evalueringer, 2) kvalitativt datamateriale med deltagerne i LFU og 3) interviews med praktikere og eksperter på området.