Instrumenter til at måle små børns trivsel
Denne rapport præsenterer og vurderer forskellige instrumenter til at måle små børns trivsel. Gennem en systematisk søgning og vurdering anbefaler rapporten tre konkrete instrumenter til brug i praksis.
Indhold
Socialstyrelsen har bedt SFI anbefale et eller flere reskaber, som kan bruges til at måle børn fra 0-3 års trivsel i en dansk praksis og som kan indgå i Socialstyrelsens samlede oversigt over velegnede validerede instrumenter til det sociale område.
Denne rapport præsenterer resultaterne af en systematisk søgning efter og vurdering af instrumenter målrettet aldersgruppen 0-3 år.
Konklusion
Overordnet set er det vanskeligt at måle små børns trivsel og udvikling. På trods af dette vurderer rapporten at have fundet flere instrumenter af god kvalitet. På baggrund af den systematiske søgning og efterfølgende vurdering af instrumenterne, har rapporten valgt at fremhæve tre instrumenter til at måle 0-3-årige børns socio-emotionelle udvikling:
- Ages & Stages Questionaires: Social-Emotional (ASQ-SE)
- Devereux Early Childhood Assessment for infants and toddlers (DECA-I/T)
- Social-Emotional Assessment/Evaluation Measure (SEAMtm), Research Edition
Samlet set har alle instrumenter god kvalitet, og er velegnede til at måle små børns trivsel. Rapporten vurderer, at ASQ-SE er det instrument, som får flest facetter af barnets socio-emotionelle udvikling med.
Desuden har ASQ-SE aldersrelevante spørgsmål til alle aldergrupper. Det vurderes, at særligt, hvis det er forældrene, der skal besvare spørgsmålene, er ASQ-SE mest velegnet. Som pædagog er DECA-I/T og SEAMtm muligvis mere velegnede, da spørgsmålene er lettere at svare på for personer, som ikke er barnets forældre sammenlignet med ASQ-SE. SEAMtm adskiller sig positivt ved at have overskrifter og eksempler undervejs. Desuden vil der i 2015 komme en dansk oversættelse af SEAMtm. Der er ikke et af instrumenterne, der er bedre end de andre, det afhænger af, hvad det mere præcist skal bruges til.
Metode
Projektet er udført som en systematisk søgning efter instrumenter til at måle 0-3-årige børns socio-emotionelle udvikling. Instrumenterne, som er blevet fundet, er blevet beskrevet og vurderet af rapportens forfattere.
Til projektet har været tilknyttet en ekspertgruppe bestående af tre psykologer.