Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Genoprettende retfærdighed over for kriminalitetstruede unge

Undersøgelsen viser, at det har dokumenterede, positive effekter at benytte genoprettende retfærdighed som en kriminalitetsforebyggende tilgang over for børn og unge mellem 12-17 år.

Indhold

Denne undersøgelse giver dig en kortlægning af den forskning, som er lavet på området indenfor unge, der er i forhøjet risiko for at begå kriminalitet i 12 til 17 års alderen. Herunder har det primære fokus været at se på, hvilke effekter, processer, fordele samt ulemper, der er ved genoprettende retfærdighed. 

Rapporten arbejder med 'genoprettende retfærdighed' som centralt begreb. Der er altså en forståelse af kriminalitet som noget, der gør skade på mennesker, relationer og samfundet, hvilket der nu skal retttes op på. For at genoprette den skade, som kriminaliteten har voldt, tages der udgangspunkt i kollektive møder mellem fx gerningsmand og offer for sammen at finde en løsning og bestemme det videre forløb. 

Rapporten har til formål at kigge på, hvordan empiriske eksempler på genoprettende retfærdighed kan bruges i praksis. Derudover giver den input til videre diskussion af genoprettende retfærdighed, men ikke direkte anbefalinger.

Konklusion

I kortlægningen af den valgte litteratur identificeres otte specifikke modeller samt to overordnede modeller indenfor genoprettende retfærdighed. VOM (victim-offender mediation) og konference ('Conferences'). VOM-modellen karakteriseres ved, at offer, gerningsmand og en neutral, men professionel tredje part mødes i trygge omgivelser til en samtale om kriminalitet. Konference-modellen er karakteriseret ved, at der er yderligere parter, der deltager herunder familie, myndighedspersoner fx politi elller kriminalforsorgen. 

Litteraturgennemgangen viste følgende om GR-modellerne: 

VOM: 

 

  •  hvis man kigger på tilbagefaldet for de unge lovovertrædere, så virker denne model effektivt på unge, som har begået mindre alvorlig kriminalitet for første gang 

Konference: 

 

  •  dokumentation viser, at denne model har størst effekt på de unge, og at der generelt er mindre tilbagefald for de unge lovovertrædere

Generelt viser litteraturen, at disse modeller har en positiv effekt på de unge lovovertrædere, og at der er bred opbakning til GR-indsatser. Dog er det vigtigt, at GR- forløbene altid håndteres af professionelle med kompetencer og viden om GR, så forløbet ikke har en negativ effekt på offer og gerningsmand. 

Det er endnu ikke afklaret, hvorvidt disse GR-forløb bør håndteres i det civile system eller hos politiet. Derudover anbefales, at der kigges udover de danske erfaringer til blandt andet Norge og Nordirland for at styrke GR-arbejdet i Danmark.

Metode

Da undersøgelsen er en kortlægning over den eksisterende forskning inden for GR, så bygger den på 23 empiriske studier, som alle indbefatter de valgte kriterier:

 

  • effekt/virkninger
  • genoprettende processer og implementering i forhold til offer, gerningsmand, interessenter/andre aktører, økonomi 
  • aldersgruppen 10-25 år af unge kriminelle i høj risiko for kriminalitet

Derudover er der gennemført en række interview med danske og internationale videnspersoner indenfor GR-området. Disse interview giver indblik i, hvilke GR- modeller, som kunne have potentiale i Danmark. På den baggrund kan interviewpersonernes viden perspektiveres til kortlægningens målgruppe for i sidste ende at have grobund for at diskutere en styrkelse af GR-indsatsen i Danmark.  

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Nichlas Permin Berger
  • Ulf Hjelmar
  • Kåre Jansbøl
Årstal
2015
Udgiver
KORA, 96 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Genoprettende retfærdighed over for kriminalitetstruede unge

KORA, 96 sider 2015
Undersøgelser og evalueringer;

Det handicappede samfund - om brugerinddragelse og medborgerskab

Forlaget Systime 1999
Undersøgelser og evalueringer;

Kursus i medborgerskab

Socialstyrelsen, 27 sider 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank