Forældreopdragelse i det danske velfærdssamfund – Forestillinger om forældreskab blandt forældre og familiebehandlere i forældreprogrammet ”De Utrolige År”
Det nærværende speciale omhandler forældreprogrammet ”De Utrolige År” (DUÅ). Specialets antropologiske analyse fokuserer på to familiebehandlere og otte forældre. Læs bl.a. om forældrenes motivation for at deltage og deres forestillinger om forældreskab, samt om familiebehandlernes omsætning af DUÅ-programmet til praksis.
Indhold
Dette er en specialeafhandling i Antropologi, som er baseret på et feltarbejde om forældreprogrammet De Utrolige År (DUÅ). Forfatteren har i den forbindelse fulgt to familiebehandlere og otte forældre, hver onsdag i et halvt år.
Specialet besvarer følgende problemformulering, samt tre forskningsspørgsmål:
Hvilke forestillinger om forældreskab har familiebehandlerne og forældrene, der henholdsvis underviser og deltager i forældreprogrammet ”De Utrolige År”, og hvordan forhandles samt udtrykkes disse forestillinger i løbet af programmet?
- Hvordan omsættes forældreprogrammet DUÅ fra policy til praksis?
- Hvilke former for styring kommer til udtryk under DUÅ-programmets forløb?
- Hvilke forestillinger om ansvar og fordeling heraf kommer til udtryk i DUÅ-programmet?
Specialets kapitler indeholder følgende:
Kapitel 1: En introduktion til specialet.
Kapitel 2: Et oprids over den samfundsmæssige kontekst for specialet samt en præsentation af de teorier og begreber, som skaber rammen for specialets analyse.
Kapitel 3: En beskrivelse af DUÅ, en klarlægning af metodiske valg og refleksioner omkring feltarbejde og speciale, et indblik i det empiriske materiale og indsamling af dette, samt en belysning af specialets eventuelle begrænsninger.
Kapitel 4: Specialets første analysekapitel, som tager udgangspunkt i de otte forældre.
Kapitel 5: En analyse, som fokuserer på de to familiebehandlere og deres arbejde med DUÅ-programmet.
Kapitel 6: Specialets sidste analysekapitel, som fokuserer på mødet mellem familiebehandlere og forældrene samt magtudøvelsen i undervisningssituationen.
Kapitel 7: Specialets konklusion, herunder en opsummering af specialets analyse.
Konklusion
- Specialet viser, hvordan forældrenes problem defineres ud fra DUÅ-programmets løsninger. Forældrene er påvirket af forskellige børnesyn. Det dominerende børnesyn understreger barnet som ”uskyldigt og rent”. Derfor fremstår forældrene som en slags ”guder”, der har afgørende effekt på barnets adfærd.
- Specialet konkluderer, at DUÅ-programmet bliver en måde, hvorpå forældrene forsøger at leve op til deres rolle som ”gud”.
- Familiebehandlerne betragtes som problemløsere, der former løsningen og derved også problemet, gennem en række taktikker indenfor den overordnende strategi (DUÅ-programmet).
- Specialet viser, hvordan det ’gode’ og det ’dårlige’ forældreskab defineres af familiebehandlerne gennem en række mere eller mindre subtile styringsteknologier. Familiebehandlere ender med at agere som eksperter, og ikke udelukkende som facilitatorer.
- Familiebehandlernes styring af forældrene drejer sig i sidste ende om, at få forældrene til frivilligt og frit at påtage sig et ansvar, således at den danske velfærdsstat (som familiebehandlerne repræsenterer), lever op til sit ansvar om at sikre børns velfærd.
Metode
Under de seks måneders feltarbejde, har forfatteren primært benyttet sig af metoderne; deltagerobservation og semi-strukturerede interviews. Specialet indeholder en lang række uddrag fra interviews og uformelle samtaler med familiebehandlerne og forældrene.