Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen

Der har længe været fokus på inklusion af børn med særlige behov i den almindelige undervisning, men har inklusion nogen effekt? I denne rapport er forskning omkring dette emne fra årene 1994-2012 vurderet og analyseret.

Indhold

Rapporten er et forskningsreview. Den er skrevet på baggrund af forskningsspørgsmålet:

Hvad er effekten af, at man inkluderer børn med særlige behov i grundskolens almindelige undervisning, og hvilke pædagogiske metoder der er anvendt hertil viser sig at have positiv effekt?

I rapporten beskrives forskningen på dette område og de interventioner samt pædagogiske redskaber, der identificeres som effektive. Igennem hele rapporten er der historiske og politiske forklaringer på, hvordan inklusion og synet på elever med særlige behov har ændret sig igennem tiden. I kapitel fire er der en temaopdelt opsummering af konklusionerne af de forskellige studier, som er inddraget i rapporten. Du kan således vælge at læse hele rapporten eller slå op på det underkapitel, som omhandler det, du interesserer dig for. Underafsnittene i kapitel fire er:

  • Inkluderende almenskole og specialklasse/skole
  • Sammenfatning vedrørende inkluderende almenskole og specialklasse/skole
  • Fælles værdigrundlag
  • Sammenfatning vedrørende fælles værdigrundlag
  • Pædagogiske tilgange til inklusion på almenskoler
  • Sammenfatning vedrørende pædagogiske tilgange til inklusion på almenskoler
  • Collaborative teaching (tolærerordning)
  • Sammenfatning vedrørende collaborative teaching (tolærerordning)
  • Lærerassistenter
  • Sammenfatning vedrørende lærerassistenter

Konklusion

Overordnet konkluderes det, at inklusion af elever med særlige behov i almenundervisningen både er muligt og har en positiv effekt på alle elevers faglige og sociale udvikling. Det kræver dog, at lærerene har adgang til efteruddannelse, ressourcepersoner og kendskab til undervisningsmetoder, som er målrettet elever med særlige behov.

Metode

Rapporten bygger på en systematisk forskningskortlægning og systematisk syntese. Den systematiske forskningskortlægning er gennemført på det grundlag, som er beskrevet i Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforsknings Konceptnotat samt Notat om forskningskvalitet. Der er fundet 279 studier om emnet, som er udgivet fra 1994-2012. Af disse studier er 43 vurderet til at være af medium eller høj forskningskvalitet og er inddraget i forskningsreviewet. Der er kun inddraget studier fra EU-lande samt Norge, Schweiz, USA, Canada, New Zealand og Australien.

Forskning
Forfatter
  • Camilla Brørup Dyssegaard
  • Michael Søgaard Larsen
  • Neriman Tiftikçi
Årstal
2013
Udgiver
Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, IUP, Aarhus Universitet, 159 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Forskning;

Effektmåling

SFI 2007
Forskning;

Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, IUP, Aarhus Universitet, 159 sider 2013
Undersøgelser og evalueringer;

Inklusion i folkeskolen

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 132 sider 2016
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank