DrengeAkademiet - synlig læring i sprint
Forskning viser, at drenge generelt trives dårligere i folkeskolerne end pigerne og sakker bagud fagligt. I denne publikation kan du læse om DrengeAkademiet, som tager hånd om drenge, der er betydeligt bagud i skolen.
Indhold
I denne publikation kan du læse om DrengeAkademiet, der arbejde med drenge, som er sakket betydeligt bagud i skolen, og derfor har brug for at højne deres faglighed og positive erfaringer med læring. Publikationen giver indsigt i akademiets målsætninger, strategier og metoder. Akademiet består af drenge fra hele landet, og med forskellige etniske baggrunde. I løbet af de to uger, hvor drengene er på lejren er der, udover fagligheden, særligt fokus på følgende karaktertræk:
- Selvkontrol
- Engagement
- Vedholdenhed
- Social intelligens
- Taknemmelighed
- Optimisme
- nysgerrighed
Disse karaktertræk ses som væsentlige for en god læringsprocess i skolen. Ved sideløbende at arbejde med disse karaktertræk giver det drengene en forståelse og nogle værktøjer, som de både kan bruge her og nu – og på sigt. Akademiet har fælles og overordnede mål, men vejen dertil tilpasses den enkelte. Målet med akademiet er blandt andet at give drengene de redskaber, der skal til for, at de bliver deres egen bedste lærer, samt at læring bliver lystbetonet frem for påtvunget.
Konklusion
Ifølge den forskningsmæssige opgørelse, har deltagerene haft både markant faglig fremgang samt fremgang inden for fire ud af syv af de nævnte karaktertræk. DrengeAkademiet har vist sig at give stort fagligt udbytte, specielt i forhold til matematik og læsning.