Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Alsidig udvikling og sociale kompetencer

Den kommende folkeskolereform har til formål at løfte det faglige niveau, at mindske betydningen af social baggrund samt at styrke tillid og trivsel i folkeskolen. I denne publikation fra Undervisningsministeriet kan du læse om implementeringen af folkeskolereformen.

Indhold

Folkeskolereformen påvirker en lang række områder, når den skal implementeres. På baggrund af reformen har Undervisningsministeriet igangsat en række systematiske forskningskortlægninger.

Forskningskortlægningerne har til formål at understøtte et fagligt løft af folkeskolen ved at: 

  • Afdække national og international forskning inden for særligt væsentlige områder i aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
  • Danne grundlag for praksisrettede publikationer om virkningsfulde initiativer og indsatser, som kan understøtte opfyldelsen af målsætninger for folkeskolereformen
  • Understøtte læringskonsulenternes arbejde med at rådgive kommuner og skoler.

Nærværende rapport indeholder en kortlægning af, hvilke metoder og indsatser der har en positiv effekt på eller betydning for elevernes alsidige udvikling og deres sociale kompetencer. Dermed bidrager kortlægningen med viden om, hvordan det er muligt at arbejde med elevernes alsidige udvikling og sociale kompetencer i praksis.

Konklusion

Denne kortlægning bidrager med viden om en række indsatser og metoder, der er virkningsfulde i forhold til at fremme elevers alsidige udvikling og sociale kompetencer.

Kortlægningen tydeliggør blandt andet, at de virkningsfulde indsatser især består af konkrete undervisningsforløb, som er forholdsvis tilgængelige at implementere, fordi de er velbeskrevne og manualbaserede. Dermed bidrager kortlægningen til, hvordan danske skoler i praksis kan arbejde med alsidig udvikling og i den forbindelse også skabe øget klarhed over betydningen af et ellers vanskeligt begreb.

Metode

Denne rapport bygger på et litteraturstudie, kortlægninger og reviews. Det er primært international litteratur, der ligger til grund for litteraturgennemgangen.    

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Rambøll
Årstal
2014
Udgiver
Rambøll, 82 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download PDF

Se også

Hvad er vigtig viden om socialt udsatte børn i daginstitutionen? - Pædagogstuderendes faglige viden rettet mod udsatte børn i daginstitutionens pædagogiske arbejde

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 116 sider 2011

Inkluderende læringsfællesskaber for alle børn

Rådet for Børns Læring, Undervisningsministeriet, 32 sider 2014

Inkluderende skolemiljøer - Elevernes roller

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 2015
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank