Alsidig udvikling og sociale kompetencer
Den kommende folkeskolereform har til formål at løfte det faglige niveau, at mindske betydningen af social baggrund samt at styrke tillid og trivsel i folkeskolen. I denne publikation fra Undervisningsministeriet kan du læse om implementeringen af folkeskolereformen.
Indhold
Folkeskolereformen påvirker en lang række områder, når den skal implementeres. På baggrund af reformen har Undervisningsministeriet igangsat en række systematiske forskningskortlægninger.
Forskningskortlægningerne har til formål at understøtte et fagligt løft af folkeskolen ved at:
- Afdække national og international forskning inden for særligt væsentlige områder i aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
- Danne grundlag for praksisrettede publikationer om virkningsfulde initiativer og indsatser, som kan understøtte opfyldelsen af målsætninger for folkeskolereformen
- Understøtte læringskonsulenternes arbejde med at rådgive kommuner og skoler.
Nærværende rapport indeholder en kortlægning af, hvilke metoder og indsatser der har en positiv effekt på eller betydning for elevernes alsidige udvikling og deres sociale kompetencer. Dermed bidrager kortlægningen med viden om, hvordan det er muligt at arbejde med elevernes alsidige udvikling og sociale kompetencer i praksis.
Konklusion
Denne kortlægning bidrager med viden om en række indsatser og metoder, der er virkningsfulde i forhold til at fremme elevers alsidige udvikling og sociale kompetencer.
Kortlægningen tydeliggør blandt andet, at de virkningsfulde indsatser især består af konkrete undervisningsforløb, som er forholdsvis tilgængelige at implementere, fordi de er velbeskrevne og manualbaserede. Dermed bidrager kortlægningen til, hvordan danske skoler i praksis kan arbejde med alsidig udvikling og i den forbindelse også skabe øget klarhed over betydningen af et ellers vanskeligt begreb.
Metode
Denne rapport bygger på et litteraturstudie, kortlægninger og reviews. Det er primært international litteratur, der ligger til grund for litteraturgennemgangen.