Viden om ADHD gennem øvelser og leg
Med dette hæfte ønsker ADHD-foreningen at sætte fokus på ADHD på en ny og positiv måde. I hæftet finder du en række øvelser og lege, som kan give børnene forståelse for og viden om det at have et usynligt handicap.
Indhold
Først i hæftet er der et oplæg om ADHD, som man som lærer eller pædagog kan læse op for børnene. Oplægget fortæller i børnehøjde om, hvad ADHD er og hvilke udfordringer en person med ADHD kan have samt hvordan man, som ven, kan hjælpe én med ADHD. Herefter står en række øvelser beskrevet. Øvelserne giver børnene indsigt i ADHD og bedre forståelse for, hvordan det er at have ADHD. Øvelserne gør det nemmere og mere håndgribeligt for børnene at arbejde med emnet ADHD. Der er tale om følgende øvelser:
Øvelser fra 0.-3. klasse:
- 'Alle mine kyllinger kom hjem'. En fangeleg, hvor ræven skal fange kyllingerne, der leges i tre runder. I anden runde skal halvdelen af kyllingerne hoppe på et ben, men løbe ligeså langt. I tredje runde skal halvdelen af kyllingerne stadig hoppe på et ben, men skal løbe kortere. Formålet med øvelsen er at få børnene til at forstå, at ikke alle børn har lige vilkår for at gennemføre en opgave og derfor har brug for forskellige hjælpemidler.
- 'Jægeren og rævene'. En leg, hvor én er jæger og de andre børn er ræve. Rævene er helle, så længe de ligger helt stille. Når rævene har bevæget sig, er de ikke længere helle. Læreren må prøve at forstyrre børnene med lyde eller kilde dem med en fjer. Formålet med øvelsen er at give børnene en forståelse af, hvor svært det kan være at holde sin krop i ro.
- 'Gæt og grimasser'. En leg, hvor børnene skal sidde i rundkreds, mens én sidder i midten. Barnet i midten trækker et kort med et dyr på og skal, uden at sige noget, få de andre børn til at gætte, hvad det er for et dyr. Formålet med legen er at give børnene en forståelse af, at nogle børn har svært ved at udtrykke sig, som de gerne vil.
Øvelser for 4.-6. klasse:
- 'Tegning med forstyrrelser'. En øvelse, hvor en lille gruppe skal udføre en tegneopgave. Øvelsen slutter, når den første er færdig. Hvis læren prikker barnet på skuldren, skal barnet løbe hen og røre væggen og tilbage igen. Hvis læren spørger om noget, skal barnet svare. Læren udvælger to børn, som bliver forstyrret under øvelsen. Når den første er færdig, sammenlignes opgaverne. Formålet med opgaven er at give børnene en forståelse af, hvordan forstyrrelser udefra kan forhindre børnene i at lave en opgave, som de ellers godt kan finde ud af.
- 'Kender du det?'. Børnene skal se en række små film om børn med ADHD, der fortæller om deres hverdag.
- 'Alle mine kyllinger kom hjem'. Samme øvelse som tidligere beskrevet.
Øvelser for 7.-9. klasse:
- 'Take a stand'. En øvelse, hvor børnene skal svare på ja/nej spørgsmål om ADHD, ved at stille sig i enten den ene eller anden side af lokalet. Efterfølgende snakker børnene og læreren/pædagogen om svaret. Formålet med øvelsen er, at eleverne får viden om ADHD.
- 'Kender du det?'. Samme øvelse som tidligere beskrevet.