ADHD-bussen
Læs om en kampagne, der, ved hjælp af et rejsehold, sætter fokus på at sprede viden om ADHD.
Indhold
I denne rapport kan du læse evalueringen af ADHD-foreningens og TrygFondens kampagne - ADHD-Bussen. Denne kampagne havde til formål at skabe opmærksomhed og sprede viden om ADHD via et rejsehold, der rejste rundt i kommunerne.
Kampagnebussen blev sendt ud til daginstitutioner, offentlige arrangementer og arrangementer for professionelle i kommunerne. Kampagnen bygger på en række succeskriterier som løbende forsøges opfyldt i mødet med kommunerne.
Succeskriterierne var blandt andet følgende:
- Mindst tre skoler og eller daginstitutioner afprøver øvelsesmaterialet i hver kommune.
- 2 % af byen eller mindst 150 borgere i alt besøger Rejseholdet i løbet af ugen.
- Rejseholdet indgår i mindst to indslag i elektroniske medier og fire artikler i trykte medier.
- Denne evalueringsrapport samler resultaterne sammen og vurderer dem i forhold til succeskriterierne.
Konklusion
De fleste af Rejseholdets succeskriterier blev opfyldt. Der blev afholdt flere arrangementer for professionelle, besøgt flere daginstitutioner og udleveret mere materiale til skoler og institutioner end forventet.
Der var langt mere mediedækning end forventet - særligt nationalt vakte kampagnen opsigt. Dertil var der generelt været stor tilfredshed med den viden, inspiration og handleanvisninger, som temamøderne bidrog med.
Metode
Evalueringen bygger på dataindsamling fra alle temamøderne i kommunerne. Dataindsamlingen er gennemført ved hjælp af korte spørgeskemaer med mulighed for uddybende svar. Dertil er der registreringsskemaer fra hver kommune, der dokumenterede antal besøgende og mediedækningen.