Vidensafdækning: Udvikling af metodekoncept for et strukturerende dialog- og overgangsredskab til unge udsat for æresrelaterede konflikter
Denne afdækning, udarbejdet af Rambøll, omhandler eksisterende viden, materialer og metoder, der skal sikre gode overgange for unge, som udsættes for æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol. I rapporten kan du finde inspiration til redskaber og metoder i arbejdet med målgruppen.
Indhold
Vidensafdækningen er udarbejdet som led i et initiativ under den Nationale strategi mod æresrelaterede konflikter (2012), som består af at udvikle et metodekoncept for et dialog- og overgangsredskab til unge, der er udsat for æresrelaterede konflikter. Det færdige redskab forventes at være færdigt i efteråret 2017. Endvidere består initiativet i at udvikle og afprøve funktionen af lokale ressourcepersoner i civilsamfundet i forhold til at arbejde med redskabet sammen med den unge i overgangen fra fx et krisecenterophold til en selvstændig tilværelse.
Formålet er at afdække forskellige inspirationskilder i forbindelse med udviklingen af metodekonceptet for redskabet.
Vidensafdækningen består af følgende tre hovedkapitler:
- Syntese: Her opridses målgruppens behov i forhold til redskabet samt de eksisterende redskaber, der i højere eller mindre grad formår at imødekomme behovene.
- Redskabets målgruppe og kontekst: Her beskrives tværgående iagttagelser om målgruppen og den kontekst, hvor redskabet skal anvendes.
- Udvikling af et dialog- og overgangsredskab: Her præsenteres de eksisterende redskaber og tværgående kerneelementer, der kan være brugbare som inspiration for den samlede indsats. Efterfølgende gennemgås udvalgte dimensioner, som redskabet kan tage afsæt i.
Rapporten henvender sig til fagpersoner, der ønsker et overblik over relevante metoder og materiale i arbejdet med æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol.
Metode
Vidensafdækningen er hovedsagligt baseret på semistrukturerede interviews med udvalgte praksiseksperter samt på en række studier og materialer om målgruppen og om relevante indsatser og redskaber.