Inklusion af børn i de sociale fællesskaber i en SFO - med særlig fokus på børn med dansk som andet sprog
Læs om hvordan to SFO'er i Aarhus Kommune har arbejdet med inklusion i forhold til en gruppe børn med dansk som andetsprog.
Indhold
Udviklingsprojektet "Inklusion af børn i de sociale fællesskaber i SFO" satte fokus på, hvordan den pædagogiske indsats i forhold til børn med dansk som andetsprog kan opkvalificeres samt skabe bevægelse i udviklings- og læringsprocesserne dels hos den enkelte pædagog og dels i SFO´en som helhed. Projektet blev gennemført i to SFO´er i Aarhus Kommune fra august 2011 til december 2011. I projektet har der været særlig fokus på de børn som på grund af ikke-tilstrækkelige danskkundskaber har fået sat deres frie skolevalg ud af kraft. I rapporten beskrives både den overordnede udviklings- og læringsproces som det pædagogiske personale har været igennem samt konkrete eksempler på handleplaner og tiltag for de enkelte børn.
Konklusion
Ifølge deltagernes beskrivelser har fokusbørnene i projektperioden opnået en bedre trivsel og for nogles vedkommende også en mere positiv inklusion i de sociale fællesskaber. For deltagernes vedkommende har de oplevet en bevægelse og nuancering i det blik, de har på børnene. Deltagerne har igennem projektperioden fået en øget opmærksomhed i forhold til at forstå børnenes og deres forældres motiver for at handle, som de gør. Ligeledes er der en stor vilje til at finde frem til alternative måder at løse skole/hjem-samarbejdet på. Der er sket en bevægelse fra at beskrive børnene primært ud fra mangelsproget til at se på, hvordan de kan nå børnene og bruge deres kompetencer som en ressource ind i de sociale fællesskaber.
Sammenfattende konkluderer forfatterne, at et systematisk og kontinuerligt forløb med en bestemt målgruppe har en betydning for denne gruppes udvikling og trivsel. Det er ikke så meget den konkrete aktivitet, men mere den måde vi møder børnene på, det blik vi har på dem og deres familier og ikke mindst det sprog, som vi taler, som synes at have en afgørende betydning.
Metode
Projektet er primært bygget op omkring udviklingsmøder, der blev afholdt ialt fem gange i hver SFO med et 4-5 ugers interval, samt et heldagsmøde hvor personale fra begge SFO`er deltog. Udviklingsmøderne var forankret i den systemiske teori. Der er på forskellig vis arbejdet med temaer som etnicitet og udsathed, barn/voksen relationen, forældreperspektiver, børnefællesskaber og deltagelsesmuligheder. Desuden er praksisfortællinger blevet anvendt som pædagogisk metode for at åbne op for muligheden for refleksion over egne og andres handlinger. På hvert udviklingsmøde blev der udarbejdet handleplaner for fokusbørnene. Handleplanerne indeholdte både konkrete mål og tiltag for børnene.